Naar inhoud

Online aankopen in toenemende mate verricht met smartphones

Shoppers maken voor hun online aankopen steeds vaker gebruik van mobiele websites en smartphone-apps, zeker bij retailers die zich puur op online richten. In de meeste landen en regio’s blijven de mobiele transacties dan ook een stijgende lijn vertonen, vooral op de smartphone. In het tweede kwartaal van 2018 is het aantal smartphone-transacties met 29 procent toegenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017.

Het aantal app-transacties voor adverteerders die hun shopping-applicatie promoten, neemt eveneens gestaag toe. Opvallend is dat retailers met een fysieke aanwezigheid in de winkelstraten de neiging hebben om achterop te raken bij hun online concurrenten. Dit heeft met name betrekking op het bijhouden van de vraag vanuit de app. Dit kunnen we opmaken uit de ‘Global Commerce Review: Q2 2018’van Criteo, een advertentieplatform voor het open internet. Voor het rapport zijn in het tweede kwartaal van 2018 gegevens over browsegedrag en aankoopdata van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen geanalyseerd.

Continue verandering voorkeuren

“De voorkeuren van shoppers veranderen continu. Zo nam het aantal transacties op mobiel in Nederland in het tweede kwartaal van 2018 met 29 procent toe ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017, terwijl het aantal transacties op de personal computer juist met 7 procent daalde. Consumenten worden steeds afhankelijker van het gemak van apps en de gepersonaliseerde ervaringen die deze bieden”, zegt Pepijn Breijder, managing director Benelux & Nordics bij Criteo.

Sterke groei van in-app-transacties

“Maar hoewel in-app aankopen stijgen, is het absoluut noodzakelijk dat de detailhandel begrijpt dat het simpelweg lanceren van een app niet meteen rendement oplevert”, duidt Breijder. “Ons rapport laat een sterke groei van het aantal in-app-transacties zien bij retailers die zich ontwikkelen en inzetten voor een doorlopende promotiestrategie voor shopping-apps.”

Analyse gedrag van online shoppers

Het rapport dient als een krachtig benchmarking-instrument voor marketeers, die het gedrag van shoppers op de desktop, op het mobiele internet en in de app proberen te volgen. Om de gegevens uit het tweede kwartaal van 2018 om te zetten naar bruikbare gegevens, heeft Criteo ook zijn Seasonal Sales Dashboard gelanceerd. Deze vrij verkrijgbare online tool stelt retailers in staat om te analyseren hoe shoppers zich wereldwijd hebben gedragen tijdens het shopping-hoogtepunt van de feestdagen in 2017.

Trends voor de komende feestdagen

Dit interactieve hulpmiddel steunt op 1 miljard transacties van 2.500 retailers in 16 landen. Gebruikers kunnen inzoomen in de dataset en sorteren op land, detailhandel-klasse en een datumbereik tussen 1 november 2017 en 31 december 2017, waardoor ze inzicht krijgen in de trends van het gehele feestdagenseizoen van 2017.

Afstemming van de mobiele beleving

“Met nog zo’n 100 winkeldagen tot Kerstmis moeten retailers het aankoop- en browsegedrag op mobiele telefoons begrijpen om de beleving op het mobiele web en in de app op de markt te brengen, die later dit jaar het verschil gaat maken”, aldus Breijder. “Ik weet zeker dat marketeers profiteren van het dashboard, omdat de gegevens heel gedetailleerd zijn en ze nog ruim de tijd hebben om mobiele strategieën aan te passen voordat het winkelseizoen echt van start gaat.”

Andere ontwikkelingen e-commerce

Mobiele stijging houdt aan

  • In veel landen, met name in Noord-Europa en Japan, vertegenwoordigen mobiele transacties nu meer dan 50 procent van de online transacties. In Nederland is dat 49 procent.
  • De APAC-regio – Azië, Pacific, Australië en Oceanië – is een duidelijke leider in mobiele transacties (51%). Maar alle andere regio’s blijven hun achterstand inlopen, waaronder Europa (44%), het Midden-Oosten en Afrika (47%).

Het succes van de shopping-app hangt af van slimme promotie

  • Wereldwijd domineert mobiel onder retailers die hun shopping-apps promoten. De onderzoekers hebben een jaarlijkse stijging van 30 procent vastgesteld in het aandeel van retailers met in-app-transacties.
  • Voor klanten die hun shopping-apps promoten, registreert de APAC-regio het hoogste aandeel transacties uit deze apps (46%), gevolgd door iets meer dan een kwart in Europa en 18 procent in de Verenigde Staten van Amerika.
  • Retailers die een shopping-app hebben of overwegen, hebben goede redenen om te investeren in promotie in Noord-Amerika: de conversie op shopping-apps is daar meer dan 3 keer zo hoog als op mobiel internet.

Retailers die alleen online verkopen, blijven de traditionele retailers voorbijstreven – ook wanneer beiden shopping-apps promoten

  • Voor online-only retailers die hun shopping-apps promoten, is 31 procent van de transacties afkomstig van het in-app-aankoopkanaal.
  • Retailers met fysieke winkels die een shopping-app promoten, zien minder in-app-transacties (21%) in vergelijking met pure online spelers. Dit benadrukt de kans voor deze retailers om hun app-technologie verder te integreren in de beleving van het winkelend publiek, voor, tijdens en na hun bezoek aan een fysieke winkel.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Criteo.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie