Naar inhoud

Online bloemenverkoop breekt records door COVID-19-pandemie

De Nederlandse sierteeltsector is direct na het uitbreken van de COVID-19-pandemie hard getroffen. De sterke stijging van de online bloemenverkopen heeft er zowel in binnenland als buitenland voor gezorgd dat de omzet nog enigszins op peil is gebleven. Op een aantal dagen is de online verkoop zelfs hoger geweest dan op Valentijnsdag of Moederdag in 2019. Zo zijn de online bestedingen aan bloemen in maart 2020 met maar liefst 160 procent toegenomen. Deze sterke toename is ook in april (+270%) en mei (+130%) doorgezet.

Doordat de intelligente lockdown mensen ervan heeft weerhouden om bij elkaar op bezoek te gaan, is een bloemetje laten bezorgen een alternatief geweest om iemand een cadeau te geven of een hart onder de riem te steken. Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Sectorupdate Sierteelt – Sierteelt herstelt zich van grote klap’ van ABN AMRO. De bank verwacht dat het online kanaal ook na de pandemie populair blijft. Naar verwachting zorgen gewenning, gemak en de hoge kwaliteit van het product voor herhaalbestellingen.

Lockdown leidt tot flinke daling uitvoerwaarde sierteelt

De export van bloemen en planten is – volgens cijfers van onderzoeksorganisatie Floridata – zowel in maart (-32%) als april (-38%) sterk gedaald. Veel buitenlandse afzetmarkten zijn op slot gegaan en de vraag naar planten en bloemen is tot stilstand gekomen. Hierdoor hebben sierteeltbedrijven in Nederland zich gedwongen gezien om op grote schaal bloemen te vernietigen. Inmiddels is sprake van een bescheiden herstel.

In mei is de export enigszins opgekrabbeld en heeft de uitvoer van planten zelfs 7 procent hoger gelegen dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van bloemen is echter nog steeds fors gedaald (-19%), waardoor ook in mei de totale export nog is gedaald. Tijdens de intelligente lockdown is volgens Floridata een totale exportwaarde van 500 miljoen euro verloren gegaan. De export naar Italië (-70%) is het hardst getroffen. Nu de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen in de meeste landen zijn versoepeld, lijkt het er op dat het herstel zich voortzet.

Recessie in afzetmarkten kan verder herstel in de weg staan

Voor de tweede helft van het jaar kan de recessie een verder herstel van de sierteeltsector in de weg staan. Zo is vooral de verkoop van snijbloemen gevoelig voor economische schommelingen. In de belangrijke afzetmarkten van de Nederlandse sierteeltsector vindt pas in de tweede helft van 2021 herstel van de economie plaats. “De recessie kan in deze markten in de tweede helft van 2020 en in de eerste maanden van 2021 voor een lagere vraag zorgen”, stelt Nadia Menkveld, sectoreconoom agrarisch bij ABN AMRO.

“Wel is de situatie anders dan bij de vorige crisis. Bedrijven in de sierteelt zijn beter georganiseerd, waardoor ze vraaggerichter kunnen produceren. De daling in de verkoop van potplanten en tuinplanten is in maart en april veel minder groot geweest dan bij snijbloemen. Doordat deze producten veel minder last hebben van conjuncturele schommelingen, verwachten we dat de export van potplanten en tuinplanten ook tijdens de recessie robuuster is.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie