Naar inhoud

Online boodschappen doen geen optie voor een derde Nederlanders

Veel zaken regelen we tegenwoordig online. De acceptgiro is een museumstuk geworden, het vliegticket een QR-code op de smartphone en de huiskamer het persoonlijke pashokje. Toch kan bijna een derde van de Nederlanders zich niet voorstellen ooit online de dagelijkse boodschappen te doen. Dat dit vooral 50-plussers zijn is niet geheel onverwacht. Opvallend is wel dat ruim een kwart van de consumenten jonger dan 30 jaar, die toch zijn opgegroeid met het internet, verwacht nooit via de digitale snelweg levensmiddelen aan te schaffen.

Online kansen voor supermarkten

Dit leert een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door de kortingswebsite ActiePagina.nl in samenwerking met onderzoeksbureau Panelwizard. De studie leert dat supermarkten online nog veel terrein kunnen winnen. Op dit moment doet slechts 6 procent van de Nederlanders regelmatig boodschappen online. Gezinnen met jonge kinderen maken het meeste gebruik van deze mogelijkheid. Ruim een vijfde van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen gedaan, maar doet dit niet op een regelmatige basis.

Webshops van bekende supermarkten

De consumenten die wel eens boodschappen via het internet aanschaffen, spenderen gemiddeld per huishouden 126,20 euro per maand, wat neerkomt op 1.512 euro per jaar. Ruim driekwart (77%) van hen doet dit het liefst bij de online shops van de bekende supermarkten. Maar ook dedicated online supermarkten (13%) en services die gepaste ingrediënten voor bepaalde maaltijden (13%) leveren worden steeds populairder. Voornamelijk het gegeven dat we minder hoeven te sjouwen, is volgens twee derde het grootste voordeel van online boodschappen doen. Op de voet gevolgd door tijdsbesparing (63%) en het gemak ervan (62%).

Online minder impulsaankopen

Net iets meer dan de helft van de mensen die regelmatig of wel eens online levensmiddelen kopen, zegt online minder verleid te worden tot het doen van impulsaankopen in vergelijking met het shoppen in de supermarkt. Maar toch koopt bijna de helft (48%) meer per keer dan in een fysieke winkel. Dit kan komen doordat de meerderheid (57%) voornamelijk voor bijzondere gelegenheden, zoals weekendjes weg of grote dinerparty’s, online levensmiddelen aanschaft.

Aanbiedingen ook online van belang

Ook tijdens het online boodschappen doen wordt er gekeken naar de aanbiedingen van dat moment (63%). Bijna 80 procent van de mensen die een digitale supermarkt bezoeken, bespaart op één of andere manier op de aankopen. Dat doen ze door het zoeken naar aanbiedingen en kortingen op internet (41%), alleen bepaalde producten in de aanbieding kopen (35%), het gebruik van online kortingscodes (28%) of de huis- of budgetmerken te kopen (23%).

Sociale aspect boodschappen doen

De helft van de mensen die voorlopig hun boodschappen in de supermarkt blijven doen, doet dit omdat ze dan zelf hun producten kunnen uitzoeken op bijvoorbeeld houdbaarheidsdatum of het meest verse product. Ook vindt 38 procent naar de winkel gaan gewoon een stuk leuker en socialer. Daarnaast bedenkt 29 procent pas kort van te voren wat ze willen eten en dus aan producten die ze nodig hebben.

Intuïtieve customer journey

Ondanks dat een deel van de consumenten op dit moment sceptisch is over het online aanschaffen van boodschappen, is er ook een grote groep van 42 procent die wel verwacht dit in de toekomst te gaan doen”, aldus Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl. “Dit zijn allemaal potentiële klanten en dat biedt grote kansen voor retailers die online actief zijn. Als zij goed luisteren naar wat de consumenten willen, zoals een goed productaanbod, een intuïtieve customer journey en goede betalings- en leveringsvoorwaarden, kunnen retailers in een korte tijd flink groeien.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie