Naar inhoud

Online boodschappen doen wordt langzaam een gewoonte

Het doen van de dagelijkse boodschappen vindt meer en meer via het internet plaats. Dat is niet vreemd als je je bedenkt dat het veelal routinematige aankopen betreft. Ook het online bestellen van levensmiddelen neemt flink toe. Bijna 20 procent van de bevolking geeft aan in de afgelopen 6 maanden online boodschappen te hebben gedaan. In 2014 was dit nog 10 procent. Persoonlijke en huishoudelijke verzorgingsmiddelen zijn, net als in 2014, het vaakst online besteld.

Service

Dit leert een grootschalig online onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK. AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook hebben bol.com en zooplus veel online shoppers. Het merendeel van de online shoppers doet maximaal 1 keer per maand online boodschappen, een kleine groep al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service.

Bezorgkosten

Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen. Onder de non-users is 'liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen' de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen. Op de vijf fasen in de Online Shopper Journey scoren alle beoordeelde webshops gemiddeld tussen de 5,2 en 6,0 op een schaal van 1 tot 7.

Specialty shops

De online specialty shops worden gemiddeld net wat beter beoordeeld dan de andere shops. Specialty shops worden relatief goed beoordeeld, met name op een ruim assortiment. Over de selectie fase en de service zijn de shoppers het minst tevreden. Body &fit en Zooplus scoren binnen specialty shops het hoogst.

Supermarkten

Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactiefase. Op service valt er voor de meeste online supermarkten nog wat te winnen. Vooral Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering. Het assortiment mag wat ruimer van de klanten. AH, PLUS en Jumbo doen het qua assortiment beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

Drogisterijen

De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zien we de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch ten aanzien van service. Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van hun producten, maar scoort het minst goed op de service. Over het algemeen wordt de levering van alle online drogisterijen goed beoordeeld.

Warenhuizen

Overall worden de online warenhuizen even goed gewaardeerd. De transactiefase wordt het best beoordeeld, ook over de oriëntatie op de site zijn de shoppers positief. Bij de HEMA worden de transactiefase en de levering goed beoordeeld. Ook vinden online shoppers de producten van de HEMA aantrekkelijk geprijsd. De bezorgkosten zijn voor veel online shoppers een bezwaar.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie