Naar inhoud

Online boodschappen heeft groeipotentie op de korte termijn

De Nederlandse boodschappenmarkt is flink in beweging. Recent onderzoek wijst uit dat Nederlandse supermarktketens in verschillende mate risico lopen door online concurrentie. Online bestellen wordt vooral gedaan door één- en tweepersoonshuishoudens en in gebieden met hogere inkomens. Sinds online supermarkt Picnic actief is, heeft deze keten in de gemeenten waar het bedrijf actief is het online marktaandeel flink laten groeien. Volgens de onderzoeksresultaten kan de nieuwkomer de komend tijd harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van potentiele groei van online boodschappen per gemeente.

Grote verschillen in risico op omzetdaling van supermarktketens

Nog lang niet alle supermarktketens zijn zich volledig bewust van het risico dat online boodschappen op korte termijn met zich meebrengt. Data-analysebureau Veneficus heeft deze week een onderzoek gepresenteerd naar de groeipotentie van online boodschappen. Uit het rapport ‘Korte termijn groeipotentie van online boodschappen’ blijkt dat de verwachte daling van de omzet voor de ketens op korte termijn – indien er geen actie wordt ondernomen – 0,89 procent, 0,98 procent, en 0,93 procent is bij respectievelijk de Albert Heijn, Dirk en Vomar. Albert Heijn zal op korte termijn meer last ondervinden van Picnic dan Jumbo.

Online boodschappen doen afhankelijk van demografie en omgeving

De mate waarin mensen online boodschappen doen, wordt sterk gedreven door het inkomen waar zij over beschikken. Daarnaast is het online boodschappenvolume lager wanneer er veel supermarkten in de omgeving zijn en de huishoudens in een gemeente relatief groot zijn. In gebieden met veel één- en tweepersoonshuishoudens worden boodschappen dus meer online besteld en in gemeenten met veel 65+’ers wordt minder online besteld.

Online boodschappen heeft groeipotentie op korte termijn

Supermarktketens met een sterke online strategie kunnen op korte termijn veel online marktgroei behalen indien gemeentes worden gekozen waar dit onderzoek veel potentiële marktgroei aantoont. In de gebieden waar bijvoorbeeld Picnic nog niet opereert, is het gemiddeld marktaandeel van online aankopen bij een supermarkt 3,84 procent. Daarentegen is ditzelfde marktaandeel in de gemeenten waar Picnic is gestart na november 2016 4,11 procent tegenover 5,16 procent in de gemeenten waar de online supermarkt is gestart voor september 2016.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Veneficus.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie