Naar inhoud

Online dagelijkse boodschappen doen wordt reguliere gewoonte

De komende 5 jaren gaan de Nederlandse consumenten alleen maar meer online besteden. Ook de dagelijkse boodschappen worden steeds vaker via het internet besteld. Nederlanders verwachten dat in 2023 meer dan een vijfde van de supermarktartikelen bij webwinkels te kopen. Daarnaast blijven consumenten de komende jaren ook in fysieke winkels komen en groeit de populariteit van marktplaatsen en buitenlandse webshops.

Dat leert een onderzoek onder ruim Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK in samenwerking onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘ShoppingTomorrow 2018 – The future of retail according to consumers and experts’.

Op dit moment geven Nederlanders 25 procent van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over 5 jaar is opgelopen tot 37 procent. De experts van ShoppingTomorrow hebben dit jaar ook weer deelgenomen aan het onderzoek. Zij verwachten dat in 2023 44 procent van de consumentenbestedingen via internet gaat.

Supermarktartikelen gaan ook online

Nederlanders voorspellen dat hun online bestedingen vooral in de categorieën food & near-food, health & beauty en home & garden toenemen. Op online gebied staan deze productcategorieën nog in de kinderschoenen, maar consumenten voorzien een ruime verdubbeling van het online aandeel binnen deze 3 groepen in termen van bestedingen.

Verwachte online aandeel per productcategorie

“De grootste relatieve stijging wordt verwacht binnen food & near-food”, vertelt Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. “Het aandeel van de online boodschappen ontwikkelt zich volgens de consumenten namelijk van 4 procent dit jaar naar 22 procent in 2023. Een enorme groei, terwijl onze experts opvallend genoeg wat terughoudender zijn. Zij verwachten een online aandeel van 13 procent in 2023. Ik ben dus heel benieuwd wie daar gelijk krijgt, maar het staat vast dat de online verkoop van dagelijkse boodschappen een aardige vlucht gaat nemen.”

Online in relatie tot offline

Het aantal aankopen dat online – en met name via mobiel – wordt gedaan, is over de afgelopen jaren sterk toegenomen. Toch verwacht bijna twee derde van de ondervraagde consumenten in 2023 nog steeds hetzelfde aantal bezoeken af te leggen aan de binnensteden. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat deze bezoeken een ander doel kunnen hebben dan het doen van aankopen. Zo is de winkel voor 58 procent van de consumenten nog de beste plek om informatie in te winnen of advies te krijgen voor een voorgenomen aankoop. Hoewel jongeren van 14 tot 34 jaar meerdere middelen gebruiken om informatie in te winnen, zoals websites van retailers of telefonisch contact, blijft ook 49 procent van deze groep hiervoor de winkels bezoeken.

Azië en marktplaatsen worden steeds populairder

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders hun producten of diensten steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Hierbij is vooral Azië is in trek, want 53 procent van de consumenten heeft weleens iets in Azië gekocht. Dit is vergelijkbaar met het aandeel van andere landen binnen Europa (52%), terwijl Noord-Amerika (38%) nog achterblijft. De verwachting is dat de populariteit van Aziatische webshops de komende jaren alleen maar toeneemt.

Ook de opkomst van marktplaatsen, zoals Amazon en Alibaba, draagt bij aan de populariteit van cross-border shopping. 77 procent van de Nederlandse online kopers heeft weleens iets gekocht bij een (internationale) marktplaats. De belangrijkste reden om daar iets te kopen is meestal de prijs, maar ook het brede assortiment wordt veelvuldig genoemd.

Sterke voorkeur voor eigen bezorgtijd kiezen

Naast de algemene vragen over de staat van online retail zijn er dit jaar wederom verschillende vragen vanuit de 24 expertgroepen van ShoppingTomorrow meegenomen in het onderzoek. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat 80 procent van de consumenten aangeeft een eigen bezorgtijd te willen kiezen, terwijl 42 procent de snelheid van leveren het belangrijkst vindt. Daarnaast vindt 66 procent van de consumenten het gemakkelijker om met één account in te kunnen loggen bij verschillende webshops. Kijken we naar het milieu, dan blijkt 46 procent van de consumenten voorstander te zijn van het combineren van bestellingen in één levering per week als dit beter is voor het milieu.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie