Naar inhoud

Online data geven realistischere indicatie verkiezingsuitslag

Tijdens de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten van Amerika en het Brexit-referendum afgelopen jaar is gebleken hoe moeilijk het is om inzicht te vergaren in wat er daadwerkelijk speelt in de samenleving. De traditionele verkiezingspeilingen bleken dusdanig ver van de werkelijke uitslagen af te zitten, dat de publieke opinie weinig vertrouwen meer in deze polls heeft. Door inzicht te bieden in wat er online speelt, ontstaat een realistischer beeld van wat kiezers bezighoudt.

Sentiment op online media

Voor Meltwater, een onderneming die zich richt monitoren van online data, is dit de reden de Verkiezingsmonitor op te zetten, die de share of voice van partijen op (social) media als Facebook, Twitter en Instagram in kaart brengt. De monitor is geen basis voor harde conclusies, maar geeft wel beter weer wat er speelt in de samenleving dan klassieke peilingen. Op basis van de online aanwezigheid wordt nu ingeschat dat de PVV in maart 2017 de grootste partij van Nederland wordt.

Invloed actuele gebeurtenissen

D66 scoort in deze monitor hoog vanwege het congres op 28 januari in Nieuwegein. Hierdoor werd er veel aandacht gegenereerd, onder andere door de belastingplannen. De eerste metingen zijn gedaan in december 2016. Toen domineerde de PVV dankzij de Wilders-rechtzaak, met een share of voice van verhoudingsgewijs 47 zetels. De PVV staat nog steeds aan kop, nu met 34 zetels. De top 6 van partijen lijkt onaantastbaar. Al vanaf de start van de Verkiezingsmonitor domineren de PVV, VVD, D66, PvdA, CDA en GroenLinks de top. Samen verdelen deze zes toppers 127 zetels op basis van de laatste meting.

Zorg als een centraal thema

De SP wordt van alle politieke partijen het vaakst genoemd in de nieuwsmedia in combinatie met zorg. De focus van de SP op de zorg in het verkiezingsprogramma ‘Pak de macht’ vertaalt zich duidelijk naar de berichtgeving in online nieuwsmedia. De communicatiestrategie werkt. De socialisten zijn op basis van de algemene aanwezigheid, de share of voice, de zevende partij van Nederland, maar zijn koploper als het om zorg gaat. De PvdA volgt de SP in het zorgdebat op gepaste afstand.

Betere indicatie van gevoel in samenleving

De Verkiezingmonitor biedt inzicht in de share of voice en het sentiment van de berichten op (social) media als Facebook, Twitter en Instagram. Bob van Velsen, managing director bij Meltwater: “We leven in een data driven society. Het maatschappelijk debat speelt zicht grotendeels online af. Met de Verkiezingsmonitor gaan we de beschikbare data monitoren en analyseren om inzichten te vergaren. Aan de uitkomsten van de analyse van de share of voice en het sentiment kunnen geen harde conclusies over de uitslag worden verbonden, maar het biedt wel een betere indicatie van wat er speelt in de samenleving.”

De laatste stand van zaken rondom de online beleving van de Tweede Kamerverkiezingen 2017 vind je op de Verkiezingsmonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie