Naar inhoud

Online educatie steeds populairder in Nederland

Het bijspijkeren van kennis is door de aanhoudende digitale ontwikkelingen noodzaak geworden. In de onderwijssector zien we dan ook een toenemend aantal nieuwe opleidingen. Dat zijn vooral praktische trainingen en cursussen die gericht zijn op de voortdurende digitalisering van de maatschappij. Ook de onderwijsvormen veranderen. Steeds meer studiemateriaal komt beschikbaar voor de smartphone, tablet en laptop. Een groeiend aantal Nederlanders is bovendien bereid voor educatieve online content te betalen.

Technologiegebruik volwassenen

Dit leert een onderzoek van elektronicaconcern Samsung. Het is de tweede keer dat deze technologiebarometer is verschenen. Het onderzoek onder 18.000 respondenten in 18 Europese landen richt zich op technologiegebruik, gewoonten en het uitgavepatroon door volwassenen. Onderzoeksbureau Lightspeed GMI heeft in elk land ten minste duizend respondenten benaderd en daarbij zijn specifieke wegingsfactoren per land gehanteerd. Ook in Nederland zijn 1.000 respondenten ondervraagd.

Online studeren steeds meer in zwang

De studie leert dat een groeiend aantal Nederlanders moderne en hedendaagse devices gebruikt voor educatieve doeleinden. Ruim een derde (35%) van de Nederlanders raadpleegt online studiemateriaal op zijn smartphone, tablet of laptop om zijn kennis uit te breiden. Inmiddels doet 19 procent van de Nederlandse volwassenen dat wekelijks en 5 procent zelfs iedere dag.

Bereid te betalen voor educatieve content

Steeds meer Nederlanders zijn bovendien bereid om voor online studiemateriaal te betalen. Ruim één op de tien van de Nederlanders (11%) geeft op dit moment geld uit aan educatieve online content. Dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2014, blijkt uit het onderzoek. Zij die investeren in digitale educatie, besteden daar een relatief hoog bedrag aan. Maandelijks geven Nederlanders € 10,76 uit aan educatie. Dat is meer dan aan elke andere vorm van online content, zoals boeken (€ 9,48), mobiele games (€ 8,87), films en TV-programma's (€ 8,15) en muziek (€ 5,53).

Technologie speelt een steeds prominentere rol

Het onderzoek toont aan dat technologie in ons huishouden een steeds prominentere plek inneemt. Onze privéomgeving telt elk jaar meer apparaten waarmee we meer tijd doorbrengen. “Anno 2015 is ons thuis veel meer dan een plek om te eten, ontspannen en slapen. Nieuwe toepassingen, al dan niet verbonden via internet, maken van ons huis een slimmer thuis”, aldus Raymond Mesterom, marketingdirecteur van Samsung.

Het internet der dingen definitief in aantocht

Ons huis telt gemiddeld 18 elektronische apparaten, een toename van 3,6 procent. Bij elkaar gebruikt elk huishouden de apparaten dagelijks bijna 15 uur. Dat is ruim drie uur langer (26,1%) dan een jaar geleden. Onderzoeksinstituut Gartner verwacht dat in 2020 het gros van de apparaten in huis met het internet verbonden is. Wereldwijd bezit iedereen dan minstens 3 verbonden apparaten. Daarbij zijn smartphones, tablets en laptops buiten beschouwing gelaten.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie