Naar inhoud

Online identiteit doorslaggevend bij werving en selectie

Tegenwoordig is het verifiëren van de online activiteiten van een sollicitant de normaalste zaak van de wereld. Een toekomstige werkgever of recruiter googelt een kandidaat en laat de gevonden informatie meewegen in de keuze om iemand wel of niet voor een gesprek uit te nodigen. Een dronken foto op Facebook of een misplaatste tweet kan dus doorslaggevend zijn bij het mislopen van een nieuwe baan, hoe mooi het curriculum vitae ook is.

Online identiteit

De meeste sollicitanten besteden veel tijd en moeite om hun cv tot in de puntjes te verzorgen. Wat ze vaak vergeten, is dat alle online informatie misschien wel een grotere rol speelt in de beslissing of ze wel of niet worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Alle verkregen informatie over iemand draagt bij aan het beeld dat iemand vormt, de zogeheten online identiteit. Vooral profielen op social media en werkgerelateerde informatie wegen sterk mee.

Profiel op social media

“Een recent voorbeeld is het Canadese Hudson’s Bay”, vertelt Martijn Barten, oprichter van het adviesplatform MijnOnlineIDentiteit.nl. “Zij openen in totaal 20 warenhuizen in Nederland en zijn hiervoor 2.500 werknemers aan het rekruteren. Naast een traditioneel cv dienen sollicitanten ook hun profielen op social media op te geven. De recruiters maken een profiel van elke kandidaat op basis van de gevonden informatie en online uitlatingen. Op deze manier kijkt het warenhuis of kandidaten bij het bedrijf passen. De online identiteit kan dus bepalend zijn bij het wel of niet krijgen van een nieuwe baan.”

Invloed online informatie

Uit onderzoek van het platform blijkt dat 89 procent van de ondervraagden het belangrijk vindt dat iemand waar ze een sollicitatiegesprek bij hebben een positief online beeld krijgt. We lijken ons dus steeds bewuster te worden van de invloed van online informatie op onze identiteit. Zorgwekkend is dat 24% aangeeft dat de online informatie een verkeerd beeld van de werkelijkheid geeft. Dat is zonde, want je bent grotendeels zelf verantwoordelijk voor jouw eigen online identiteit.

Bewustwording online profiel

Een belangrijke tip van Barten is om je bewust te worden van je online identiteit: “Googel jezelf eens en verplaats je dan in een recruiter of toekomstige werkgever. Zorg dat je weet wat er online over jou te vinden is en ben je er bewust van dat je hier zelf invloed op hebt. De website MijnOnlineIDentiteit.nl biedt gratis praktische tips en handleidingen om zelf actief met je online identiteit aan de slag te gaan om zo die droombaan te vinden. Enerzijds kan je de privacy-instellingen van social media zo instellen dat jouw persoonlijke foto’s niet voor een recruiter of werkgever zichtbaar zijn. Anderzijds kan je jezelf juist ook profileren op het internet. Dus besteed niet alleen tijd aan je cv, maar juist ook aan je online identiteit.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie