Naar inhoud

Online informatie misvormt beeldvorming kwart Nederlanders

Bijna iedereen vindt het de normaalste zaak van de wereld online informatie over anderen op te zoeken. Maar 1 op de 4 Nederlanders geeft aan dat de beschikbare informatie op het internet over zichzelf geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Dat kan nadelige gevolgen hebben, want werkgevers, recruiters of potentiële klanten doen tegenwoordig vaak een background check via het internet.

Online informatie zoeken

Dat blijkt uit een onderzoek van Mijn Online IDentiteit onder ruim 1.500 Nederlanders. De studie leert dat bijna iedereen het normaal vindt om online informatie over anderen op te zoeken. 98 procent van de Nederlanders heeft dat ook wel eens gedaan. Echter, 59 procent vindt het niet normaal om mensen te beoordelen op basis van die beschikbare informatie.

Informatie weegt bij keuze

Een paradox is dat 92 procent van de respondenten die gevonden informatie wel laat meewegen in de keuze van een vakspecialist zoals klusjesman, zzp'er of adviseur. “Online identiteit wordt steeds belangrijker”, zegt Martijn Barten, oprichter van Mijn Online IDentiteit. “Een eerste online indruk kan bepalend zijn of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of dat een klant voor jouw bedrijf kiest. Je hebt maar een kans voor een eerste online indruk.”

Belang online identiteit

Vooral voor klanten en iemand waar je zelf een sollicitatiegesprek bij hebt, zoals een werkgever of recruiter, vinden we een positieve beeldvorming belangrijk. Opvallend is dat 80 procent graag wil dat collega's een positief beeld krijgen, vrouwen hebben dit sterker dan mannen. Ook vinden we het belangrijk dat vrienden, familie en kennissen een positieve indruk krijgen. 2 op de 3 jong volwassenen (18 tot 35 jaar) wil ook graag dat iemand waar ze mee op date gaan een goed beeld krijgt.

Profielen op sociale media

Als we online personen zoeken, kijken we vooral naar profielen op sociale platformen, contactinformatie en werkgerelateerde informatie. Bovendien zoekt 71 procent ook naar een foto van iemand en de helft van de respondenten bekijkt ook reviews en ervaringen over iemand zijn producten en diensten.

Bewustzijn persoonlijke informatie

Een belangrijke tip van Barten is om je bewust te zijn van de informatie die je zelf op het internet plaatst, maar ook wat anderen over jou plaatsen, bijvoorbeeld op sociale media: “Alle gevonden informatie over jou op het internet draagt bij aan de beeldvorming die mensen over jou hebben. Of je nou jouw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden of jezelf via het internet op de kaart wilt zetten, je zal het zelf moeten managen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie