Naar inhoud

Online is de schoenlepel voor kleinere schoenenwinkels

De online uitgaven aan schoenen namen vorig jaar met 44 procent toe, waarmee dit online één van de snelst groeiende categorieën is. In 2015 besteedden consumenten 500 miljoen euro aan schoenen via internet. In 2016 gaven zij online ruim 720 miljoen euro uit aan schoenen. Ruim een kwart van alle uitgaven aan schoenen wordt inmiddels online gedaan. De verwachting is dat ook in 2017 en 2018 de online uitgaven aan schoenen stijgen. Hiervan blijken vooral grote spelers te profiteren, omdat zij meer in staat zijn te digitaliseren en innoveren.

Investeren in omnichannel-strategie

Een aantal grote spelers die keuzes durven maken, slaagden er vorig jaar zelfs in flinke marges te realiseren, terwijl kleinere schoenenwinkels juist lage of zelfs negatieve marges behaalden. Grote spelers kunnen door schaalgrootte gemakkelijker investeren in een omnichannel-strategie, waarbij online en offline elkaar versterken. Dit leert het rapport ‘Concurrentie noopt schoenenbranche tot vernieuwing’, een publicatie van ABN AMRO.

Kleine winkels staan niet buitenspel

Kleine winkels hebben dat voordeel niet, maar staan ook niet buitenspel. 40 procent van de consumenten oriënteert zich online, maar de meerderheid koopt zijn schoenen vervolgens wel in de fysieke winkel. Bovendien is het voor de kleinere schoenenwinkels mogelijk om aansluiting te zoeken bij grotere online platforms, die kansen bieden voor succesvolle e-commerce.

Verkoopvolumes staan al 5 jaar onder druk

Kansen pakken is gemakkelijker gezegd dan gedaan. In 2016 verdampte ruim 9 procent van de verkoopvolumes van fysieke schoenenwinkels. Dit kwam doordat maar liefst 193 winkels en vestigingen de deuren moesten sluiten. Deze trend is al vijf jaar zichtbaar. Zo sloten in deze periode in totaal 762 vestigingen. Door felle concurrentie staan de winstmarges flink onder druk. Deze zijn vorig jaar opnieuw gedaald. De verwachting is dat ook in 2017 het aantal schoenenwinkels afneemt door stevige concurrentie.

Getroffen door dalende consumentenbestedingen

Schoenenwinkels worden ook getroffen door dalende consumentenbestedingen. In 2016 daalden de uitgaven aan schoenen met 3,4 procent: het vijfde jaar van daling op rij. Sinds begin 2012 is 20 procent van het winkeloppervlak verdwenen en zijn de verkoopvolumes met 25 procent afgenomen. De schoen knelt vooral bij de kleinere winkels. Naar verwachting dalen de verkoopvolumes met 2 procent in 2017. De aantrekkende economie biedt uitzicht op betere tijden.

Inzetten op service en expertise cruciaal

Ook de vergrijzing biedt uitdagingen voor de schoenenbranche. In 2040 zijn anderhalf keer zoveel 65-plussers in ons land dan nu. Deze groep doet langer met een paar schoenen en bezoekt minder vaak schoenenwinkels. Toch is dit niet per definitie een bedreiging. Het zorgt wél voor een scherpere scheiding tussen winnaars en verliezers. In 2017 en de komende jaren moeten ondernemers inzetten op service, expertise en klantloyaliteit.

Uitbreiden van het bedrijfsmodel

Het toevoegen van schoenreparaties aan het bedrijfsmodel en ‘pasvormen’ zijn belangrijke stappen om meer service en persoonlijke benadering te bieden en zorgt ook voor meer contactmomenten. Ook in data-analyse is nog een wereld te winnen. Partijen die hier het snelst vooruitgang boeken en inspelen op de populariteit van sneakers maken het verschil in de branche.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie