Naar inhoud

Online kanalen vormen in toenemende mate voedingsbodem voor recepten

Ook de ideeën voor ontbijt, lunch en diner komen meer en meer via digitale media op de keukentafel. Inspiratie opdoen voor nieuwe recepten via online kanalen is duidelijk in opkomst. Vooral bij vrouwen zijn foodblogs en -vlogs populair aan het worden. Inspiratie opdoen verloopt nu nog vooral via traditionele kanalen. Kookboeken en gratis winkelmagazines zijn nog steeds de grootste inspiratiebronnen.

Gratis winkelmagazine nog dé inspiratiebron

Dit blijkt uit de ‘Smart Food Monitor’, een marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.000 Nederlanders. Meer dan de helft (51%) van de Nederlanders maakt gebruik van gratis winkelmagazines. Dit is de populairste bron van inspiratie voor recepten en nieuwe producten. Ook zijn tips van familie en vrienden (46%) en kookboeken (45%) belangrijke hulpmiddelen.

Foodblogs en -vlogs in opkomst

Foodblogs en foodvlogs zijn in opkomst. Foodblogs zijn vooral bij vrouwen populair, 10% leest deze. De invloed van blogs en vlogs is groot. Ruim negen op de tien volgers van foodblogs of foodvlogs zijn weleens beïnvloed na het zien van een video of lezen van een blog.

Facebook nummer één in sociale media

Om inspiratie op te doen voor nieuwe recepten zijn sociale media ook populair (24%). In bijna negen op de tien (89%) gevallen gaat het dan om Facebook. De Facebook-pagina Tasty wordt het meest genoemd als inspiratiebron. Vooral jongeren gebruiken sociale media ter inspiratie. Bijna de helft van de 18- tot 34-jarigen gebruikt deze bron. Bij 50-plussers is dit nog maar 10 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie