Naar inhoud

Online kerstaankopen doen over de grens fors gegroeid

Nederlanders besteden deze kerst naar verwachting 244 miljoen euro bij buitenlandse online retailers. Dat is 15 procent van alle verwachte online aankopen deze feestdagen. Hiermee zijn wij in Europa het land dat veruit het meest over de grens shopt, bijna twee keer zoveel als buurlanden België (8%) en Duitsland (8%). Ruim aanbod, lage prijzen en snelle levering zijn belangrijke factoren voor aankopen in het buitenland.

Nederland koploper

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van de online marktplaats ActiePagina.nl in samenwerking met onderzoeksinstituut Centre for Retail Research (CRR). Nederland scoort ruim 10 procent hoger dan het Europees gemiddelde, waar 5 procent van de totale online kerstinkopen dit jaar wordt aangeschaft in buitenlandse webshops. Dit staat gelijk aan meer dan 2,8 miljard euro. Dit is een stijging van maar liefst 27 procent ten opzichte van 2014, toen er voor ruim 2,2 miljard euro online werd geshopt bij buitenlandse winkels.

VS blijft achter

In vergelijking met Europa halen de consumenten in de Verenigde Staten van Amerika zeer weinig online producten voor kerst in het buitenland. Slechts 2 procent van de online aankopen wordt over de grens gedaan. Aan de andere kant kopen Canadezen juist in het buitenland (8%), met name in de Verenigde Staten.

Italië en Spanje groeien

Italië en Spanje kennen de grootste groei wat betreft cross border shopping. Er wordt respectievelijk 48 procent en 57 procent meer in buitenlandse webshops uitgegeven dan vorig jaar. Toch blijft het aandeel van online aankopen uit buitenlandse webshops zeer laag, namelijk 5 procent in Italië en 4 procent in Spanje.

Geen taalbarrière

Het grote aanbod van producten, lagere prijs en snelle levering zijn belangrijke factoren voor Nederlandse consumenten om producten voor de feestdagen te bestellen in het buitenland. En soms zijn producten eenvoudigweg alleen in het buitenland verkrijgbaar. Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl, stelt: “We kopen het liefst bij buitenlandse webshops waarbij er geen taal- of cultuurbarrière is.”

Gunstige wisselkoers

Een webshop die ook levert aan het buitenland doet er dan ook goed aan om in ieder geval meerdere talen aan te bieden op de site”, aldus Mouton. “Ook vertrouwde betaalmethodes en een gunstige wisselkoers spelen een grote rol bij de keuze voor een webshop over de grens. Net zoals bij online aankopen in eigen land wordt er ook goed gelet of er gunstige leveringsvoorwaarden zijn, of je gratis kunt retourneren en of de bezorgkosten niet te hoog zijn.”

Geharmoniseerde markt

De Europese markt wordt steeds meer één geharmoniseerde markt”, zegt Mouton. “Shoppers gaan naar webshops waar de beste service, de beste producten en de beste prijzen zijn, ongeacht of dat nu in eigen land of daarbuiten is. Ze weten de buitenlandse online retailers steeds beter te vinden. Retailers moeten zich ervan bewust zijn dat ze dus ook concurreren met buitenlandse webshops, maar ook dat er kansen voor hen liggen als ze tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de buitenlandse consument.”

Bescherming consument

Dat cross border shopping in Europa steeds groter en belangrijker wordt, blijkt ook uit het feit dat ook de Europese Commissie voorstellen heeft gedaan voor een goede bescherming voor de over de grens winkelende consument”, licht Mouton toe. “Op deze manier willen zij het vertrouwen in buitenlandse winkels verhogen en grensoverschrijdende handel stimuleren.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie