Naar inhoud

Online klantbinding verdient meer aandacht in Nederland

Digitale marketing is ooit begonnen als een klein onderdeel van de marketingmix, maar is ondertussen uitgegroeid tot een belangrijke focus van veel merken en marketingteams. De scheidslijn tussen online en offline marketing vervaagt meer en meer. De opkomst van mobiele apparaten maakt dat klanten continu online zijn. Marketing moet dan ook non-stop en realtime via alle kanalen aan een langdurige online klantrelatie werken. Voor Nederlandse ondernemingen is er echter nog veel werk aan de winkel.

Marketingstrategie e-commerce

Een recent onderzoek van Mapp Digital, de onderneming gericht op de toepassing van digitale marketing, toont een evident ongebruikt potentieel aan mogelijkheden voor digitale marketing. De studie behelst de aanwending van digitale marketing bij de 50 grootste e-commerce-ondernemingen in Nederland. De voornaamste conclusie van de onderzoekers is dat de online klantenbinding bij deze organisaties aanmerkelijk beter kan.

Ongebruikt potentieel digitale marketing

De marketingstrategie van de top 50 Nederlandse e-commerce-merken is geanalyseerd op de drie hoofdkanalen:

* e-mail;

* mobiele applicaties;

* sociale media.

Terwijl in Nederland e-mail nog steeds de belangrijkste standaard in klantcommunicatie is, valt er nog veel winst te behalen bij de toepassing hiervan als het gaat om online klantbinding.

Verbetering online klantenbinding

Zo blijkt uit het onderzoek onder meer dat:

* geen van de top 50 bedrijven aan nieuwe klanten een welkomstaanbieding stuurt;

* slechts 2 procent een reactiverings-e-mail stuurt bij inactiviteit;

* 89 procent nog geen video toepast in digitale nieuwsbrieven;

* 83 procent geen instellingenopties biedt voor communicatie op maat;

* 80 procent zijn e-mail nog niet geoptimaliseerd heeft voor mobiel.

Als je meer wil weten over de actuele status en de verbeterpunten van e-commerce in Nederland, kun je het volledige onderzoeksrapport downloaden op de website van Mapp Digital. Deze onderneming is vandaag vertegenwoordigd op 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day', het evenement over de digitale strategie dat plaatsvindt in ’t Spant in Bussum.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie