Naar inhoud

Online klikgedrag geobserveerd door een browser-based game

Daar waar de retailer in de straat slechts op basis van proefondervindelijk onderzoek kan vaststellen hoe hij zijn assortiment het beste kan uitstallen, kan de online winkelier direct zien wat zijn bezoekers doen en laten. En zo zijn winkel optimaal inrichten. Want online gedrag wordt tegenwoordig continu gemeten. Elke klik heeft waarde, elke muisbeweging wordt geanalyseerd. En zo wordt ons digitale paspoort steeds verder ingevuld. Maar hoe ver gaat dit? Wat zegt iemands klikgedrag over hem of haar? Een nieuwe website laat consumenten zien hoeveel data op het internet worden vastgelegd.

Observatie online gedrag

Moniker en VPRO Medialab creëerden Clickclickclick.click: een verslavende online ervaring waarin klikgedrag tot in de kleinste details geobserveerd en becommentarieerd wordt. Op de website van het nieuwe concept heeft een anonieme onderzoeker de bezoeker tot zijn persoonlijke subject gemaakt. Op de website is niets te zien, behalve een groene knop. Het verhaal begint wanneer de bezoeker met zijn muis beweegt. Alles, zelfs de kleinste muisbeweging, wordt genoteerd, gemeten en van commentaar voorzien.

Commentaar op gedragingen

Er is een stem te horen die conclusies trekt over het karakter van de gebruiker op basis van diens muisgedrag: “Agressieve, snelle kliks. Mmm, waarschijnlijk is het subject een man met bewijsdrang.” Ook wordt het klikgedrag vergeleken met dat van andere bezoekers: “Een stuk trager dan het gemiddelde subject. Saai.” Op de lijst met achievements is te zien welke gedragingen al zijn vertoond en hoeveel er nog te ontsluiten zijn. Het verkennen van alle mogelijke interacties loont de moeite. Zonder al te veel te onthullen: avontuurlijk klik- en scrollgedrag wordt beloond.

Persoonlijke data op internet

Doel van Clickclickclick.click is om het publiek op een ludieke manier bewust te maken van de hoeveelheid persoonlijke data die op internet wordt vastgelegd en getracked. Het concept is geïnspireerd door de rondreizende installatie We Are Data, waarvan de VPRO mediapartner is. In deze installatie ervaren bezoekers hoe ze data worden en hebben ze de keuze welke persoonlijke data hun eigendom blijft.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie