Naar inhoud

Online marketeer hoeft de robot nog niet te vrezen

De helft van werkzaamheden die horen bij de functies die op dit moment het meest gevraagd zijn, worden op termijn grotendeels door robots overgenomen. Kansrijke beroepen als tandarts, softwareontwikkelaar, accountmanager en verpleger hebben over het algemeen relatief weinig last hebben van de robotisering en kunnen als toekomstbestendig beschouwd worden. Maar voor veel andere beroepen die op dit moment als kansrijk worden aangemerkt, is dit niet het geval. De online marketeer hoeft echter niet te vrezen voor zijn baan.

Beroepen met beperkte levensduur

Veelgevraagde functies als vrachtwagenchauffeur, accountant, financieel administratief medewerker en logistiek planner zijn een stuk minder toekomstbestendig. Dat betekent dat jongeren die nu opgeleid worden tot bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur er ernstig rekening mee moeten gaan houden dat dit een beroep is met een beperkte levensduur.

Kansrijke beroepen en robotisering

Ieder jaar verschijnen er weer lijsten met kansrijke beroepen. Dat zijn dan de beroepen waar op dit moment veel vraag is naar geschikt personeel. Jobpersonality, een bureau gericht op loopbaanbegeleiding, heeft een top 30 samengesteld met de meest gevraagde functies van dit moment. Per beroep is aangegeven hoe groot de kans op robotisering is. Bij de helft van de moeilijk vervulbare vacatures van dit moment, gaan robots een aanzienlijk deel van het werk overnemen.

Bepalend voor keuze studie en beroep

De redenen dat er nu nog veel vraag is naar beroepen die gaan verdwijnen heeft te maken met de huidige conjunctuur en het feit dat er nog veel investeringen in robotisering moeten gaan plaatsvinden. De verwachting is echter wel dat veel functies, ook waar nu moeilijk personeel voor te vinden is, grotendeels gaan verdwijnen. Dus het is raadzaam om hier bij omscholing, studie- en beroepskeuze rekening mee te houden.

Toekomstbestendigheid veelgevraagde functies

Van de functies die momenteel veelgevraagd zijn en hun toekomstbestendigheid is een top 30 samengesteld. Achter elk functie staat een robotiseringspercentage waaraan je kunt zien hoe toekomstbestendig dit beroep is. De 30 veelgevraagde functies zijn onderverdeeld naar de 6 persoonlijkheidskenmerken uit het RIASOC-model voor beroepskeuze. De beroepen staan bij het kenmerk waarop ze het hoogst scoren.

Het RIASOC-model

Veelgevraagde realistische beroepen

Dit zijn de beroepen waarbij je met je handen werkt, fysiek bezig bent of onderweg bent. Je zou kunnen zeggen dat realistische beroepen de tegenhanger zijn van een kantoorbaan.

* elektrotechnisch engineer (24%)

* loodgieter (35%)

* installatiemonteur (40%)

* automonteur (59%)

* zelfstandig werkende kok (63%)

* timmerman (72%)

* vrachtwagenchauffeur (79%)

* heftruckchauffeur (93%)

* lasser (94%)

* hovenier (95%)

Veelgevraagde intellectuele beroepen

Dit zijn de beroepen waarvoor je veel moet nadenken, onderzoekend ingesteld moet zijn en vaak ergens in gespecialiseerd bent.

* tandarts (0%)

* PHP-developer (4%)

* .net-developer (4%)

* business controller (13%)

Veelgevraagde artistieke beroepen

Dit zijn de creatieve beroepen waarbij vormgeving en originaliteit belangrijk zijn. Zoals bij een art direct, fotograaf of interieuradviseur. Er komen geen artistieke beroepen voor in de top 30 met de veelgevraagde functies. Alhoewel dit soort beroepen weinig concurrentie ondervinden van robots, is er relatief weinig vraag naar dit soort werk en is er over het algemeen voldoende aanbod van kandidaten.

Veelgevraagde sociale beroepen

Dit zijn de beroepen waarbij je mensen helpt, verzorgt of iets bijbrengt.

* mbo-verpleegkundige (1%)

* docent wiskunde (3%)

* docent natuurkunde (3%)

* doktersassistent (14%)

* verzorgende IG (47%)

Veelgevraagde ondernemende beroepen

Dit zijn de beroepen waarbij het van belang is dat je besluitvaardig bent, dingen voor elkaar krijgt, het voortouw neemt of risico durft te nemen.

* accountantmanager (2%)

* online marketeer (10%)

* klantenservicemedewerker (55%)

* callcentermedewerker (97%)

Veelgevraagde conventionele beroepen

Bij dit soort beroepen is het van belang dat je procedureel bent, georganiseerd bent en afspraken nakomt.

* financial controller (7%)

* commercieel medewerker (54%)

* werkvoorbereider (88%)

* accountant (94%)

* salarisadministrateur (97%)

* financieel-administratief medewerker (98%)

* logistiek planner (99%)

Bij de helft van de meest gevraagde functies op dit moment bedraagt het robotiseringspercentage 50 procent of meer. Dat betekent dat bij deze functies een aanzienlijk deel en soms bijna alle werkzaamheden binnen nu en 20 jaar zullen worden overgenomen door robots. Dat betekent dat jongeren die nu opgeleid worden tot bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur er ernstig rekening mee moeten gaan houden dat dit een beroep is met een beperkte levensduur.

Invloed conjuncturele ontwikkelingen

Er is al veel bekend over de winnaars en verliezers robotisering. Maar hoe kan het nu dat er op dit moment veel vraag is naar functies waarvan het werk vrijwel zeker zal worden overgenomen door robots? Dat heeft onder andere te maken met conjuncturele ontwikkelingen. Dat betekent dat op het moment dat de economie aantrekt er vanzelf meer vraag naar bepaald werk ontstaat. Als een bedrijf dan nog niet over een geautomatiseerde oplossing beschikt in de vorm van bijvoorbeeld een robot of slimme software, moet dit bedrijf toch iemand inhuren.

Investeringen in robotisering

Dit brengt ons meteen bij de tweede oorzaak. Investeren in robots en technologie is duur en kost tijd. Daarnaast geldt dat er voor sommige werkzaamheden nog geen technologische oplossing is ontwikkeld. Dat neemt niet weg dat de kans heel groot is dat veel werkzaamheden op termijn toch overgenomen zullen worden door robots. Het is dus raadzaam om hier bij omscholing, studie- en beroepskeuze rekening mee te gaan houden.

Geautomatiseerde distributiecentra

Op dit moment is er bijvoorbeeld veel vraag naar heftruckchauffeurs. Amazon.com bezit nu al distributiecentra waar de heftruckchauffeurs en orderpickers zijn vervangen door robots. Het is een kwestie van tijd dat er steeds meer distributiecentra verschijnen waarbij al het werk door robots wordt uitgevoerd. Tot die tijd moeten de online bestelde pakketjes wel gedistribueerd worden.

Ontstaan van nieuwe beroepen

Dus zolang er online winkels zijn die nog geen gebruik maken van volledig geautomatiseerde distributiecentra zal er vraag zijn naar bijvoorbeeld heftruckchauffeurs en orderpickers. Deze vraag wordt wel steeds kleiner worden. Tegelijkertijd ontstaan er ook nieuwe beroepen. Of de toename van deze nieuwe beroepen groot en snel genoeg is om het verlies van de huidige functies op te vangen, is nog niet te voorspellen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie