Naar inhoud

Online marketing grote bedrijven vaak onsamenhangend geheel

Het lukt de grootste bedrijven van de wereld niet om hun marketingcampagnes over de verschillende kanalen consistent in te richten. Zeker tussen verschillende regio’s bestaan er grote verschillen in de manier waarop bedrijven zich presenteren. Ondanks de vraag naar een uniforme engagement binnen verschillende kanalen, blijven merken toch werken in silo’s, waardoor de klanten in verschillende regio’s en via verschillende kanalen andere ervaringen hebben met merken.

Online marketing

Zo maken veel bedrijven geen gebruik van mechanismen voor de optimalisatie van tag management en personalisatie van paid content. Social media wordt nog veel ingezet voor eenzijdige communicatie. De hackbaarheid van websites ligt ook veel hoger dan verwacht. Bijna 20 procent van de ondernemingen in de Verenigde Staten van Amerika gebruikt nog het protocol HTTP in plaats van HTTPS.

Samenhangende marketingmix

Dat blijkt uit het rapport ‘Global Marketing Engagement Index 2018 – Marketing Analysis of the World’s 300 Largest Public Companies’ van communicatiebureau LEWIS. Deze marketinganalyse laat zien dat een groot deel van de 300 grootste bedrijven ter wereld er niet in slaagt om hun marketingmix in te richten als een samenhangend geheel. De analyse is gebaseerd op de methodologie van de marketing engagement tracker. In deze tracker wordt de (digitale) marketingmix van merken onderworpen aan 10 onderzoeksvraagstukken op het gebied van onder andere beveiliging, personalisatie, social media, reactietijd en gebruikerservaring.

Consistente engagement

“Consistente engagement met klanten is de nieuwste grote uitdaging voor marketeers”, zegt Giles Peddy, senior vice president EMEA bij LEWIS. “Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven hun marketingactiviteiten beter moeten integreren en de resultaten moeten meten als een collectief en niet als een verzameling van losse acties. Er is een nieuwe trend opkomend in marketing, genaamd quantified engagement, wat betekent dat je kijkt naar de marketingmix als één geheel.”

Verbeterpunten marketingdisciplines

“Met de marketing engagement tracker willen we marketeers inzicht geven in het volledige spectrum van marketing engagement en laten we ook zien waar de verbeterpunten zitten van specifieke marketingdisciplines”, stelt Giles Peddy. “Wij willen hiermee handvaten aanreiken om hun merk beter te laten opvallen en klanten te bereiken op elk moment in de customer journey.”

Microsoft koploper

De uiteindelijke ranglijst wordt aangevoerd door Microsoft met Bank of America op de tweede en Intel op de derde plek. Maar liefst 5 organisaties uit de top 10 komen uit de financiële sector. Slechts 3 merken komen van buiten de VS. Daarvan zijn er 2 uit Nederland: Unilever en Shell.

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  • 17 procent van de onderzochte Amerikaanse merken werkt nog steeds met HTTP, ondanks de veiligheidsrisico's en de impact op search.
  • Bijna alle merken falen in het gebruik van schematische mark-up – het toepassen van gestructureerde metadata – wat een negatieve invloed heeft op zoekresultaten. En dat terwijl 93 procent van alle online activiteiten start met een zoekopdracht.
  • Tag management wordt niet consequent ingezet. Er ligt dus nog voldoende optimalisatiepotentieel bij organisaties.
  • Het best presterende merk in de APAC-regio komt niet eens in de top 50 van de Verenigde Staten van Amerika en haalt maar net de top 50 van de EMEA-regio.
  • De reactietijd van merken richting klanten is ondermaats, wat niet bijdraagt aan positieve ervaringen.
  • Merken gebruiken social media meer als een eenzijdig communicatiemiddel dan als een kanaal om de relatie met de doelgroep te versterken.

Lokaal onderzoek FinTech-bedrijven

Naast het wereldwijde onderzoek heeft LEWIS Nederland onlangs ook het rapport ‘FinTech Marketing Engagement Tracker – Top 25 bedrijven 2018’ uitgebracht over de 25 belangrijkste Nederlandse FinTech-ondernemingen. Hierin steekt Adyen met kop en schouder boven de rest uit als het gaat om digitale interactie. De betaalprovider blinkt in zijn marketingmix uit op het gebied van social media, optimalisatie voor mobiel – waaronder een eigen app – en search engine optimization. Door een holistische marketingstrategie toe te passen en alle elementen van de marketingmix te integreren, begrijpt de onderneming de klanten goed en kan het op een efficiënte manier inspelen op vragen.

Klantenservice belangrijke prioriteit

Door een sterke focus op social media heeft BUX een tweede plek verdiend in deze tracker. Het bedrijf is zowel via social media als via traditionele media dicht bij de klant. Ook klantenservice moet een prioriteit zijn voor elk digitaal georiënteerd bedrijf. BUX is hierbij geen uitzondering. De manier waarop klanten kunnen communiceren met een bedrijf heeft een onbetaalbare impact op het succes ervan. Buckaroo, SimpledCard en Backbase completeren de top 5.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie