Naar inhoud

Online marketing nog onbemind in het midden- en kleinbedrijf

Met een gerust hart mogen we anno 2017 digitaal een universele taal noemen. Maar ondernemers in het midden- en kleinbedrijf in Nederland zijn nog lang niet massaal overtuigd van het belang van online zaken doen. 45 procent zegt weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing, terwijl 76 procent van de Nederlandse consumenten producten en diensten online afneemt. De helft van het kleine en middelgrote ondernemingen geeft aan nog geen 5 procent van de omzet uit online activiteiten te halen.

Stabilisatie digitalisering

Dit blijkt uit de vierde editie van de ‘MKB Online Monitor 2017’, een onderzoek onder 1.606 ondernemers in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar TNS, in opdracht van marketingbureau DTG en brancheorganisatie MKB-Nederland. Na jaren van groei stabiliseert de digitalisering onder kleine en middelgrote bedrijven in Nederland.

Minder bestedingen

Net als in 2015 heeft 76 procent van de ondernemers een website, heeft 69 procent een bedrijfspagina op één of meerdere websites en heeft 16 procent in 2017 een webshop. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie (29%) en e-mailmarketing (31%) is nauwelijks veranderd. Weliswaar zijn meer ondernemers online gaan adverteren, de gemiddelde besteding ligt daarbij lager dan twee jaar geleden.

Inzet passief en ad hoc

Het aantal mkb’ers met online marketingactiviteiten is met 49 procent licht gedaald (-3%) ten opzichte van 2015. Binnen deze groep plant slechts een kwart deze activiteiten. De meeste ondernemers (58%) zetten online marketingactiviteiten ad hoc in en slechts 6 procent reserveert hiervoor een apart budget.

Reviews voor oriëntatie

Van de Nederlandse consumenten raadpleegt 72 procent klantbeoordelingen bij oriëntatie op aanschaf van producten of diensten. Maar slechts 18 procent van het mkb speelt hier op in. Bijna 70 procent van de mkb’ers heeft één of meer bedrijfsprofielen op bedrijvensites en social media. Facebook (44%), LinkedIn (29%) en Google+ dan wel Google Mijn bedrijf (25%) zijn de meest gebruikte.

Responsive websites

Het mkb heeft de afgelopen twee jaar een inhaalslag gemaakt in de optimalisatie van websites en webshops voor smartphones en tablets, van 11 procent naar 76 procent. Ook schakelen ondernemers steeds vaker professionals in voor hun website en neemt het gebruik van professionele fotografie en video’s toe.

Gebrek aan kennis

De onderzoekers concluderen dat mkb-ondernemers online kansen laat liggen en nog een wereld te winnen hebben. De Nederlandse consument is sterk online georiënteerd, maar het mkb speelt daar slechts in beperkte mate op in. Mogelijke oorzaak daarvan is een gebrek aan kennis. Want hoewel 8 op de 10 ondernemers stellen dat zij hun doelstellingen van online inspanningen halen, benoemen ze het gebrek aan kennis als hun grootste uitdaging.

Om de kennis binnen het mkb over online marketing te vergroten, organiseren DTG en MKB-Nederland in samenwerking met Google van oktober tot en met december 2017 diverse gratis workshops verspreid in Nederland. Ondernemers kunnen zich nu al kosteloos voor deze workshops aanmelden. Meer informatie over deze workshops vind je op de website van DTG.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MKB-Nederland.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie