Naar inhoud

Online marketing van ondernemingen in Deventer is ondermaats

Deventer viert in 2018 een heel jaar lang het bijzondere feit dat de stad al 1.250 jaar bestaat. De Hanzestad, gelegen in de provincie Overijssel en geflankeerd door de rivier de IJssel, heeft ongeveer 100.000 inwoners. De plaatselijke trots, voetbalclub Go Ahead Eagles, bivakkeert momenteel in de Keuken Kampioen Divisie. De gemeente heeft echter veel meer te bieden. Zo is de binnenstad ieder jaar het decor voor de ‘Deventer Boekenmarkt’ en het ‘Dickens Festijn. Maar niet alles is daar rozengeur en maneschijn. Zo zijn de online prestaties van bedrijven in Deventer ondermaats.

Online marketing

Dit leert een onderzoek onder 761 bedrijven in de omgeving van Deventer en Zwolle van E-commerce Managers, een bureau dat zich richt op online marketing. De onderzochte bedrijven zijn allemaal commerciële organisaties die economisch actief zijn. De organisaties hebben tussen de 10 en 100 man personeel. In de studie zijn de online prestaties van deze ondernemingen bekeken. Slechts 1 op de 20 organisaties heeft de online marketing echt goed voor elkaar. Ook op de andere onderzochte criteria scoren de bedrijven in die regio matig.

Viertal criteria

De 761 bedrijven zijn onderzocht op een viertal criteria:

  • de veiligheid van de website (SSL certificaat);
  • de mate waarin de website mobile friendly is;
  • de aanwezigheid van een cookie-melding conform de AVG;
  • de laadsnelheid van de website.

Kamer van Koophandel

Het onderzoek toont dat 60 procent van de 761 bedrijven (460) de uniform resource locator van het bedrijf geregistreerd heeft bij de Kamer van Koophandel. Dat is een gemiste kans omdat de registratie van de URL bij de KvK leidt tot meer verkeer naar de website van het bedrijf en een hogere positie in zoekmachines. Deze 460 bedrijven zijn verder onderzocht.

Mobile friendly

Van alle bedrijven is een derde van de websites niet goed te bezoeken op een smartphone. Op dit moment komt circa 63 procent van al het websiteverkeer van een smartphone. Daarnaast heeft Google sinds april 2018 een speciale mobile first index, hetgeen het nog belangrijker maakt om een website mobile friendly te presenteren.

Veiligheid website

De veiligheid van de websites van de 460 websites is ook onderzocht. Het blijkt dat slechts 257 bedrijven (56%) een SSL-verbinding heeft. De 203 bedrijven die geen secure sockets layer hebben, missen veel bezoekers omdat sinds juli 2018 Google Chrome met een marktaandeel van ongeveer 74 procent een melding geeft aan websites die dit encryptieprotocol niet hebben. Daarnaast heeft zo’n protocol veel voordelen, zoals een snellere laadsnelheid, voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming en een professionele uitstraling richting website-bezoekers.

Voldoen aan de AVG

Om aan de AVG te kunnen voldoen, moeten websites wanneer zij cookies plaatsen een melding hiervan maken tenzij het functionele cookies betreft. Slechts 135 (29%) van de 460 onderzochte websites heeft een AVG-cookiebar. Van de 325 websites die niet over zo’n cookiebar beschikken, moeten 183 (52%) websites die wel hebben. Daarmee voldoen deze sites dus niet voldoen aan de Europese privacy-verordening.

Laadsnelheid site

Het vijfde onderzochte is de laadsnelheid van de website. Gemiddeld duurt het laden van de website bij de 460 onderzochte URL’s 6,2 seconden. De gewenste snelheid van een website is echter maximaal 3 seconden. Dit omdat smartphone-gebruikers zeer ongeduldig zijn, conversiepercentages dalen door trage laadsnelheden en posities in de zoekmachines ook beïnvloed worden door de laadsnelheid. 109 bedrijven hebben de gewenste laadsnelheid van 3 seconden of sneller.

Alle onderdelen

Tot slot is er gekeken naar de combinatie van alle criteria. Hoeveel procent van de bedrijven heeft de essentiële onderdelen van online marketing goed voor elkaar? Dit blijkt slechts 5,4 procent van de 460 onderzochte websites te zijn.

Minimale eisen

“In ons onderzoek is vooral gekeken naar de minimale eisen die tegenwoordig aan een website worden gesteld’, vertelt Joost Hoogstrate, directeur van E-commerce managers. “Dat slechts 5 procent van de bedrijven aan deze criteria voelt, vind ik bedroevend. Veel ondernemers verliezen door deze tekortkomingen omzetmogelijkheden. En dat terwijl voor een relatief gering bedrag een prima functionerende website neergezet kan worden met de meest geavanceerde technologie voor online marketing.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie