Naar inhoud

Online privacy is een actueel onderwerp onder Nederlanders

Met de komst van Algemene verordening gegevensbescherming op 25 mei 2018 zijn momenteel de pijlen meer dan ooit gericht op het beschermen van de consument. Nederlanders zijn op dit moment nog van mening dat de overheid onvoldoende maatregelen neemt. En ondanks dat de zorgen van de Nederlandse consumenten sinds vorig jaar iets zijn verminderd, maakt de helft zich nog zorgen om de veiligheid van zijn persoonlijke gegevens op internet.

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘What’s happening online 2018?’ van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. De belangrijkste inzichten uit dit rapport zijn:

  • De zorgen over online veiligheid persoonlijke gegevens zijn ten opzichte van vorig jaar iets afgenomen. Net als in 2016 is de helft bezorgd of zeer bezorgd.
  • Digital natives internetten nog altijd het meest onbezorgd. Zij maken zich een stuk minder druk om de online veiligheid van hun persoonlijke gegevens.
  • Nederlanders maken zich vooral zorgen om misbruik van persoonlijke gegevens, identiteitsfraude en phishing.
  • Twee vijfde is bang voor doorverkoop van persoonlijke gegevens aan commerciële bedrijven en ransomeware.
  • Het vertrouwen in de omgang met persoonlijke gegevens door commerciële bedrijven is beperkt.
  • De veiligheid van de gebruikte apps is niet voor alle Nederlanders even duidelijk.

Nog steeds bijna de helft van Nederland bezorgd om online privacy

Nederlanders lijken dit jaar iets minder wakker te liggen van hun online privacy. Terwijl vorig jaar een piek zichtbaar was in de ongerustheid, is het niveau dit jaar weer terug op dat van 2016: de helft (47%) is ongerust over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens online. Elke generatie laat een daling in de mate van bezorgdheid zien. Zoals is te zien, zijn het de digital natives die het meest zorgeloos internetten. Slechts een derde van hen (34%) maakt zich zorgen.

Met name zorgen om misbruik voor criminele activiteiten

De horrorverhalen over geplunderde bankrekeningen door online activiteiten vliegen ons regelmatig om de oren. De grootste angst is dan ook dat persoonlijke gegevens misbruikt worden voor criminele activiteiten. Ruim de helft van de Nederlanders maakt zich wel eens zorgen over misbruik van persoonlijke gegevens om geld van de rekening te halen, fraudeleuze creditcardbetalingen te doen of identiteitsfraude te plegen.

Beperkt vertrouwen in maatregelen overheid

Ondanks de aankondigingen begin dit jaar dat op 25 mei de Europese privacy-verordening AVG in zou gaan, een verordening die bedrijven verplicht om persoonlijke gegevens te beveiligen, had ruim twee vijfde van Nederland (44%) begin 2018 nog het gevoel dat de overheid onvoldoende maatregelen neemt om hun online privacy te beschermen. Of de ingang van de verordening deze mening bijstelt, zal de tijd leren.

Beperkt vertrouwen in commerciële bedrijven

De meeste mensen hebben tientallen accounts om op allerlei websites in te loggen en overal waar je komt worden data van je opgeslagen. Wat die bedrijven vervolgens met deze persoonlijke data doen, weet niemand precies. Dit idee beangstigt de helft van de Nederlanders wel eens. Twee vijfde van de Nederlanders maakt zich zorgen dat hun gedragingen worden gevolgd of persoonlijke gegevens worden doorverkocht aan commerciële bedrijven. Een aantal Nederlanders heeft een oer-Hollandse nuchtere blik op het onderwerp. Zij geven aan dat zij zich heus wel beseffen dat het gebeurt, maar dat ze hier verder niet van wakker liggen.

Weinig gekleurd beeld over de veiligheid gebruik apps

We hebben allemaal een telefoon vol apps. Social media, nieuws, games en noem maar op. Maar hoe veilig is het om deze te gebruiken? 15 procent van de Nederlanders denkt dat apps veiliger zijn om te gebruiken dan websites, bijna een kwart (23%) denkt juist het tegenovergestelde. Maar een ruime meerderheid heeft hier eigenlijk niet echt een duidelijk beeld van. Toch zijn Nederlanders zich wel bewust over de toestemming die zij apps geven, bijvoorbeeld om locaties te gebruiken of om toegang te hebben tot de microfoon of camera. Drie vijfde van Nederlands (61%) past deze instellingen wel eens handmatig aan.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie