Naar inhoud

Online retailers gaan goede feestdagen tegemoet

De donkere dagen voor Kerst vormen traditioneel het hoogseizoen in de detailhandel. Bijna een kwart van de omzet wordt dit jaar naar verwachting gegenereerd rondom de feestdagen, een forse stijging in vergelijking met vorig jaar. Meer en meer aankopen voor Sinterklaas en Kerstmis vinden online plaats. Het is daarom zaak voor retailers zorg te dragen voor uniforme klantbeleving met gepersonaliseerde en relevante ervaringen via alle devices.

Geleidelijke stijging online aankopen

Dat stelt de aanbieder van oplossingen voor cloud commerce Demandware in het rapport 'Ready to Wrap'. Het bedrijf voorspelt voorspelt dat tijdens de feestdagen de online aankopen geleidelijk zullen stijgen. Het winkelhoogseizoen, dat deze week van start is gegaan en eindigt op 26 december, zorgt naar verwachting voor het grootste deel van alle bestellingen van het hele jaar. Wereldwijd is de voorspelling dat deze periode van vijf weken goed zal zijn voor 22 procent van de totale geplaatste bestellingen van dit jaar. Dit is een stijging van 21 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Black Friday en Cyber Monday

Daarnaast is de verwachting dat het aantal bestellingen in het hoogseizoen iets groter zal zijn in de Verenigde Staten, tot 25 procent ten opzichte van 23 procent vorig jaar. Daarom wordt een piek voorspeld in de transacties tussen Black Friday en Cyber Monday. Het bedrijf verwacht dat Black Friday goed zal zijn voor 23 procent van de bestellingen tijdens deze zogenaamde 'Cyber Week', een stijging van 10 procent op jaarbasis, terwijl 25% van de bestellingen verwacht wordt op Cyber Monday.

Vier kritische factoren

Op basis van historische data van het piekseizoen heeft het bedrijf vier kritische factoren vastgesteld die voor recordbezoeken en -transacties kunnen zorgen tijdens het winkelseizoen gedurende de feestdagen:

1. Vergeet de brieven aan de Sint, bekijk het digitale winkelwagentje van de kinderen. Naarmate de manier waarop shoppers online surfen zich verder ontwikkelt, verandert het digitale winkelmandje in een verlanglijstje. Grotendeels dankzij de toenemende aantallen winkelmandjes op telefoons, is de voorspelling dat online shoppers dit jaar 25 procent meer winkelwagentjes zullen aanmaken.

2. Vakantieprikkels: gratis verzenden en meer kortingen. De feestdagen staan bekend om de kortingen en meer nadruk op gratis verzending, aangezien het winkelend publiek waar voor zijn geld wil. Dit jaar zal geen uitzondering zijn en de verwachting is dan ook dat 82 procent van de bestellingen gratis wordt verzonden, een stijging ten opzichte van de 73 procent in 2014. Daarnaast voorspelt het bedrijf dat op de gemiddelde online bestelling 18 procent korting wordt gegeven.

3. Het verkeer neemt toe en niet alleen op de parkeerplaats. De gestage groei in 2015 gecombineerd met het sterke piekseizoen van vorig jaar wijzen erop dat de bestellingen wereldwijd met 31 procent stijgen. Het webverkeer is hiervoor de katalysator, met bezoeken die gedurende de feestdagen naar verwachting 22 procent zullen stijgen in vergelijking met 2014. Shoppers zullen waarschijnlijk 6 procent vaker dezelfde website bezoeken en ongeveer 3 procent meer op die website besteden. De toename van het aantal bezoeken kan mogelijk worden toegeschreven aan het mobiele segment. Dit dankzij het winkelen op de verschillende apparaten en de stijging in het mobiel winkelen.

4. Telefoons met volle accu’s. In 2013 was 23 procent van het internetverkeer tijdens het de feestdagen op telefoons, dit in vergelijking met computers en tablets. In 2014 steeg dit aandeel tot 33 procent. Het groeipercentage zet zich dit jaar verder voort, want verwacht wordt dat dit verkeer wereldwijd 47 procent zal zijn. De prognoses van het aandeel van de bestellingen wijzen op een nog grotere stijging. Naar verwachting komt 23 procent van de online bestellingen binnen via de telefoon, ten opzichte van 10 procent in 2013 en 16 procent in 2014. De mobiel wordt hierdoor het nummer één device voor digitale commercie.

Unified customer experience

Onze gegevens laten zien dat 2015 opnieuw een jaar is met de feestdagen als piekseizoen voor digitale commercie”, zegt Elana Anderson, senior vicepresident worldwide marketing bij Demandware. “Online shoppers winkelen met steeds meer gemak op verschillende devices en het is daarom aan retailers om een unified customer experience op deze mobiele devices te bieden. Hierbij is het cruciaal de klant een gepersonaliseerde en relevante ervaring te bieden door op maat gemaakte marketingactiviteiten en in te spelen op de nieuwe manieren waarop shoppers met merken omgaan. Of het nu gaat om het gebruik van digitale winkelwagentjes als verlanglijstjes, bezoeken van sites vanaf mobiele devices of de eeuwige zoektocht naar de beste deal.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Demandware.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie