Naar inhoud

Online retailers slaan de plank mis met productaanbevelingen

Informatie over producten en diensten die consumenten delen met elkaar is vele malen sterker dan promotionele activiteiten van bedrijven en merken. De mening van andere gebruikers wordt namelijk als veel geloofwaardiger beschouwd. Met de opkomst van het internet zijn reviews dan ook een krachtig instrument. Maar drie van de vier online shoppers zien lang niet altijd productaanbevelingen die hen werkelijk interesseren.

Oninteressante aanbevelingen

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van SAP. De resultaten zijn afkomstig van de ‘Consumer Propensity Survey’ die ingevuld is door ruim 20.000 consumenten wereldwijd, waaronder 1.000 Nederlanders. De vraag of aanbevelingen klanten daadwerkelijk interesseren, wordt maar door een kwart (25%) beantwoord met ‘bijna altijd’ of ‘de helft van de tijd’. In Nederland is dit percentage nog lager met slechts 12 procent. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) vindt de aanbevelingen zelfs zelden of nooit interessant.

Onverwachte kosten

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat we niet alleen in Nederland zuinig met geld omgaan, maar dat onverwachte kosten de online ervaring voor shoppers wereldwijd aantasten. 55 procent van de respondenten geeft aan een aankoop vaker door te zetten als korting wordt gegeven. Daartegenover staat dat 52 procent van de wereldwijde online shoppers de winkelwagen verlaten als de verzendkosten te hoog uitvallen. Voor 55 procent van de Nederlanders is dit een reden om een aankoop niet door te zetten.

Persoonlijke shopervaring

Mark de Bruijn, vice president & head of marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience, ziet genoeg mogelijkheden om klanten wel goede aanbevelingen te doen: “Het is voor merken gemakkelijker dan ooit om klanten een persoonlijke en unieke shopervaring te bieden. Klanten merken hier echter nog te weinig van. Bedrijven missen vaak de link tussen data over het klantgedrag en de back-end supply chain. Wanneer bedrijven dit op orde krijgen en daadwerkelijk een 360-graden profiel van klanten hebben, kunnen ze gericht producten aanbevelen en hiermee een goede online ervaring bieden. Met de feestdagen voor de deur is dit het moment om vol in te zetten op de customer experience.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie