Naar inhoud

Online shoppers willen pakketten 's avonds ontvangen

Een belangrijk onderdeel van online shopping is de pakketbezorging. The last mile wordt dan ook gezien als kritische factor in het succes van e-commerce. Het ideale bezorgmoment voor online shoppers is op werkdagen in de avond. Bezorging bij de buren is geen probleem, maar liever niet meer dan twee deuren verderop. En welke postbezorger het pakket bezorgt, is nauwelijks van belang. Maar het liefst bepalen online shoppers zelf het aflevermoment.

Zelf het aflevermoment bepalen

Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.150 Nederlandse consumenten. Bijna de helft van de online shoppers (46%) wil het liefst in de avond hun pakket ontvangen. Drie kwart wil het liefst op werkdagen het pakket ontvangen. De bestelling op het werk laten bezorgen, doet 1 op de 10. Dit is niet voor iedereen een optie, aangezien 52 procent van de werkenden het pakket niet op het werk mag laten bezorgen. Indien de mogelijkheid er is, kiest maar liefst 88 procent het aflevermoment zelf.

Same day delivery

Same day delivery staat nog in de kinderschoenen. Recent heeft online warenhuis wehkamp bekendgemaakt eind dit jaar pakketjes op de dag van de bestelling te willen leveren. Nu heeft slechts 3 procent van de Nederlanders dit principe weleens geprobeerd, maar het is dan ook nog lang niet overal beschikbaar. De interesse is wel groot, 44 procent van de respondenten heeft interesse in same day delivery.

Bezorging bij de buren

Gemiddeld worden drie op de tien pakketten bij de buren bezorgd. Bijna 9 op 10 online shoppers hebben hun pakket weleens bij de buren opgehaald. Slechts 12 procent staat negatief tegenover aflevering bij de buren. De oorzaak daarvan is vooral het tot last zijn van de buren. Van alle respondenten staan 6 op de 10 positief tegenover het afleveren van pakketten bij de buren, al mag het van 30 procent niet verder dan 2 buren verderop geleverd worden.

Waardering voor bol.com

Voor twee derde van de consumenten maakt het niets uit welke bezorger het pakket bezorgt. Verder onderneemt 1 op de 5 geen actie als de eerste bezorgpoging mislukt. De helft wijzigt na een mislukte afleverpoging het bezorgmoment naar een tijdstip dat beter uitkomt. Volgens 41 procent van de ondervraagden is bol.com de beste webwinkel qua levering en bezorging van pakketten.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie