Naar inhoud

Online shopping definitief in de lift door social distancing

De uitbraak van de COVID-19-pandemie heeft onmiskenbaar geleid tot een verschuiving van offline winkelen naar online shoppen. Nederlandse consumenten zijn daarnaast tijdens de intelligente lockdown avontuurlijker geworden in hun winkelgedrag in het digitale domein. Niet alleen ontdekte of herontdekte 44 procent van de inwoners van Nederland tijdens deze periode de mogelijkheden en het gemak van e-commerce, 40 procent deed in die maanden ook aankopen bij webshops die voorheen niet werden bezocht. 70 procent is van plan ook in de toekomst bij deze webwinkels aankopen te verrichten.

Dit blijkt uit een onderzoek van advertentieplatform voor het open internet Criteo. Daarvoor zijn vragen voorgelegd aan 13.532 consumenten uit 12 landen die zich tussen 13 mei en 29 mei 2020 in een gedeeltelijke of volledige lockdown bevonden. Aan de studie hebben ook 1.051 Nederlanders deelgenomen.

Winkelgedrag tijdens lockdown

Tijdens de lockdown ontdekten veel Nederlanders nieuwe online diensten waar zij hun tijd en geld aan besteedden of maakten zij weer gebruik van diensten waar zij voor die periode mee waren gestopt. Zo maakte 31 procent van de Nederlandse consumenten – opnieuw – gebruik van streamingdiensten zoals Netflix, 17 procent deed zijn boodschappen online, 19 procent liet eten aan huis bezorgen en nog eens 19 procent bestelde online andere consumentengoederen.

Ontdekking van andere webshops

Shoppen deden Nederlanders in die periode niet alleen bij de online versie van hun vertrouwde winkels. Hoewel 39 procent aangeeft dit wel te hebben gedaan, ontdekte een op de vier consumenten ook voor hem nieuwe winkels. Onder jongere generaties was dit percentage zelfs een stuk hoger. 57 procent van generatie Z – mensen geboren tussen 2001 en 2015 – ontdekte tot dan toe onbekende webwinkels, vergeleken met slechts 21 procent van de stille generatie – geboren tussen 1928 en 1945 – en de babyboomers – geboren tussen 1945 en 1955 – gezamenlijk.

Loyaliteit onder nieuwe klanten

De consumenten zijn trouw die voor hen nieuwe winkels ontdekten tijdens de lockdown. 70 procent geeft aan klant te blijven bij die webshops. De trouwste nieuwe klanten bevinden zich in de generatie X – geboren tussen 1965 en 1980 – en in de generatie Y – geboren tussen 1981 en 1996 – met respectievelijk 78 procent en 77 procent. In die periode was nieuwe klandizie zeker niet voorbehouden aan e-commercereuzen als Amazon, want slechts 27 procent kocht meer bij dergelijke platformen. Ook kleinere retailers (29%) en merken met hun eigen webshops (27%) konden in die maanden rekenen op nieuwe klanten.

Nieuwe kansen voor retailers

Hoewel Nederlanders online meer consumeerden in die bijzondere omstandigheden, zijn offline retailers niet vergeten. 48 procent van de consumenten had heimwee naar de fysieke winkels. En nu zij het reguliere leven weer langzaam oppakken, gaat 47 procent weer zonder angst naar het winkelcentrum. De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat er kansen liggen voor retailers om nieuwe klanten te werven en hun omzet te vergroten.

Nu investeren in marketing

“Consumenten zoeken online actief naar de beste winkels en producten”, stelt Tijmen Willems, country manager Benelux bij Criteo. “Door nu te investeren in marketing, vergroot je je kans om nieuwe klanten te werven die zeer waarschijnlijk bij je terug blijven komen – of je nu een winkelier bent of een restaurant dat thuisbezorgt. Om je succes te vergroten, kun je je online campagnes verbeteren met data die je vergaart in je fysieke locatie. Zo kun je ongeacht het kanaal een persoonlijke ervaring bieden die beter converteert naar aankopen.”

Tip: Wil jij succesvol aan de slag met kanalen als Pinterest, Snapchat en TikTok? Dan is de training Snapchat, Pinterest en TikTok wat voor jou!

  • In een dag ben je op de hoogte van de actuele trends, ontwikkelingen en inzichten in de community’s van Pinterest, Snapchat en TikTok.
  • Je leert niet alleen hoe je op deze relatief nieuwe kanalen campagnes kunt opzetten, maar ook hoe je deze kunt evalueren en optimaliseren.

Lees meer over deze training ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie