Naar inhoud

Online supermarkt Picnic start met ophalen pakketjes van DHL

De bestuurders van de elektrische wagentjes van online supermarkt Picnic halen vanaf 2 april 2020 pakketjes van logistiek dienstverlener DHL bij haar klanten thuis op. Door die samenwerking kunnen consumenten bijvoorbeeld retourzendingen van webwinkels meegeven als de boodschappen worden bezorgd. De ophaalservice start in Gouda en Zoetermeer en wordt daarna uitgerold naar de ruim honderd plaatsen in Nederland waar het e-commercebedrijf ondertussen actief is.


Meer dan een boodschappendienst

Met de samenwerking laat Picnic zien dat het niet alleen een boodschappendienst is, maar steeds meer logistieke diensten kan verlenen waar mensen behoefte aan hebben. Eerder heeft de websuper al geëxperimenteerd met het ophalen van pakketjes voor e-commerceplatform wehkamp en bezorgbedrijf Sandd, dat inmiddels door PostNL is overgenomen. Daarnaast haalt de online supermarkt in Houten de geleende bibliotheekboeken van inwoners op, neemt het sinds enige tijd in heel Nederland de lege batterijen van klanten mee en brengt het Nespresso-capsules aan huis.

Verduurzaming stadsdistributie

“Onze klanten hebben het al druk genoeg”, stelt Michiel Mulder, medeoprichter van Picnic. “Ze willen al niet naar die drukke supermarkt, maar het liefst ook niet naar een servicepunt om hun pakketjes weg te brengen. We zijn toch al in de straat om boodschappen te leveren, dus dan is het een kleine moeite om die pakketjes mee terug te nemen in onze elektrische bezorgwagentjes. Daarnaast zijn gemeenten er blij mee, aangezien de service bijdraagt aan een slimme, duurzame stadsdistributie. Wij richten onze bezorgroutes hiermee nog slimmer in, met minder CO2-uitstoot tot gevolg. Zo verduurzamen we samen de stadsdistributie.”

Uitbreiding van dienstverlening

De service start begin april in Gouda en Zoetermeer. Voor retourzendingen van webwinkels krijgen klanten van de online supermarkt een retourlabel van de betreffende leverancier. Ook consumenten die zelf een pakketje versturen, kunnen deze straks meegeven aan de bezorgers van de websuper. Daarna zorgt DHL ervoor dat de pakketjes bij de geadresseerden terechtkomen. Het streven is om het aantal steden gestaag uit te breiden. Picnic wil in een later stadium ook het bezorgen van pakketjes aanbieden. “Stel dat je schoenen bij een webshop hebt gekocht”, duidt Michiel Mulder. “Dan krijg je die meteen mee met je boodschappen.”

“Ook wij zijn verheugd over de samenwerking”, aldus Martijn Kleij, vice president marketing & retail bij DHL Parcel. “We zijn voortdurend op zoek naar oplossingen om het onze klanten makkelijker te maken om pakketjes te ontvangen, retour te sturen of zelf te versturen. Dit partnership is daarin weer een mooie stap.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie