Naar inhoud

Online supermarkt wordt een serieuze partij

De online supermarkt is de afgelopen jaren sterk in opkomst. Bijna 1,6 miljoen Nederlanders (16%) hebben inmiddels weleens online eten en drinken besteld bij een supermarkt. Het komende jaar wordt verwacht dat de grens van 2 miljoen Nederlanders gepasseerd gaat worden. Vooral door deze nieuwkomers gaat de omzet met ruim 30 procent stijgen. Hierdoor stijgt het marktaandeel van online binnen het supermarktkanaal naar 5 procent.

2 miljoen online boodschappers in 2017

Dit blijkt uit de 'Smart Food Monitor', een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders. Ruim één op de zes Nederlanders koopt in 2017 eten en drinken bij een online supermarkt. Het merendeel van de boodschappen doen consumenten echter nog steeds in de fysieke supermarkt. Ook in de nabije toekomst zal dit nog steeds het geval zijn. De grootste omzetgroei zit echter in het online supermarktkanaal. Naar verwachting stijgt in 2017 de omzet van online supermarkten met ruim 30 procent.

Albert Heijn populairste online supermarkt

Verreweg de meeste online bestellers (68%) laten de boodschappen thuis bezorgen. Een op de vijf haalt ze het liefst op in de winkel. Een op de tien haalt de boodschappen op bij een pickup-point. AH.nl is verreweg de populairste online supermarkt. Zes op de tien online boodschappers doen daar hun boodschappen. Daarna volgen Jumbo (18%), PLUS (5%), Picnic (4%) en Hoogvliet (4%). Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn zijn de populairste producten in de online supermarkt.

Meeste potentie bij 18- tot 34-jarigen

Twee op de drie consumenten vinden het overbodig om boodschappen online te bestellen als ze een supermarkt in de buurt hebben. Daarnaast vinden vooral vrouwen (38%) het vervelend dat ze niet zelf het product kunnen uitkiezen. Als online supermarkten geen of lagere bezorgkosten zouden rekenen, is dit voor een kwart van de consumenten een reden om wel online boodschappen te gaan doen. Van iedereen die nog nooit online boodschappen heeft gedaan, staan 18- tot 34-jarigen het meest open om dit in de toekomst te gaan doen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie