Naar inhoud

Online tools en diensten essentieel voor succes start-ups

Het is overduidelijk dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van start-ups. Ruim 4 van de 5 startende ondernemingen geeft aan dat deze tools het makkelijker hebben gemaakt om te starten (86%) en te groeien (82%). Bijna driekwart (73%) zegt zelfs niet in de huidige vorm te kunnen bestaan zonder deze tools. Als belangrijkste voordelen worden lagere kosten en een hogere productiviteit genoemd, waarbij tools voor samenwerking en communicatie het populairst zijn onder Nederlandse starters, gevolgd door hosting, dataopslag en analysetools.

Dit blijkt een rondgang langs start-ups door het online betaalplatform Stripe in samenwerking met de platformen The Next Web, Rockstart, TQ, Startupbootcamp en Prime Ventures. Met dit onderzoek wordt beoogd ondernemers inzicht te bieden in wat de beste tools en diensten zijn om de markt te betreden en te groeien.

Online tools en diensten

Online tools en diensten zijn de onzichtbare ‘motor’ achter de succesvolle Nederlandse start-up-community. Volgens de meeste starters hebben deze tools een grotere rol gespeeld bij het starten en groeien dan bijvoorbeeld overheidsinitiatieven. De populariteit van deze tools blijkt ook wel uit de grote verscheidenheid: in totaal zijn door de bijna 100 respondenten maar liefst 210 verschillende tools genoemd. Dit laat zien dat het ecosysteem voor deze tools zeer sterk is. De meeste startende ondernemingen maken gebruik van meerdere online tools, 70 procent zelfs meer dan 5.

Belangrijkste voordelen

Als belangrijkste voordelen worden genoemd:

  • lagere operationele kosten (66%);
  • hogere productiviteit (61%);
  • makkelijker om als team samen te werken (53%);
  • snellere time-to-market (49%);
  • makkelijker om internationaal te groeien (32%).

Belangrijkste categorieën

Als belangrijkste categorieën komen naar voren:

  • team collaboration & communicatie (56%): Slack, Trello;
  • hosting & dataopslag (47%): Amazon Web Services (AWS), Google Cloud;
  • analytics (35%): Google Analytics, Tableau, Mixpanel;
  • klantondersteuning (32)%): Intercom, Zendesk;
  • betalingen (23%): Mollie, Stripe, Adyen.

Beperkte financiële mogelijkheden

Dat de meeste van de deelnemende start-ups lagere operationele kosten als het belangrijkste voordeel van online tools en diensten zien, sluit aan bij het feit dat 68 procent van de Nederlandse starters groei niet gefinancierd krijgt (bron: InvoiceFinance). Bijna driekwart (72%) gaat binnen het eigen netwerk op zoek naar kapitaal, veelal na afwijzing door banken. Dit maakt Nederlandse start-ups bewust van hun beperkte financiële mogelijkheden en stimuleert het gebruik van laaggeprijsde en soms gratis online tools.

Focussen op de business

“Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een start-up te beginnen dankzij het enorme aanbod aan eenvoudig te gebruiken en vaak voordelige online tools en diensten”, aldus Duco van Lanschot, head of Benelux bij Stripe. “De onderzoeksresultaten laten zien dat de Nederlandse start-up-community grotendeels draait op een ecosysteem van tools die er voor zorgen dat de ondernemers zich volledig kunnen focussen op hun business. Ook helpen ze deze bedrijven om snel te groeien en internationaal uit te breiden.”

De onderzoeksresultaten zijn gedeeld via Slideshare.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie