Naar inhoud

Online veiligheid wordt in de wind geslagen voor goede deals

Ook online zijn Nederlanders fanatieke koopjesjagers. Om de meest lucratieve deals te sluiten slaan consumenten echter veelal de online veiligheid in de wind. Vooral jongeren vinden security minder belangrijk als het om een goede deal gaat. Met name in aanloop naar de feestdagen nemen online shoppers meer risico’s – bijvoorbeeld door aankopen te doen op onveilige of onbeschermde WiFi-netwerken of bij webshops waarvan ze niet zeker weten of deze veilig zijn (68%).

Dit leert een onderzoek naar de feestdagenstress onder 817 Nederlandse volwassenen van 18 tot 55 jaar, uitgevoerd door onderzoeksbureau MSI-ACI in opdracht van cybersecuritybedrijf McAfee.

Feestdagenstress

38 procent van de ondervraagden geeft aan dat financiële zorgen tijdens de feestdagen de oorzaak zijn van mogelijk onveilig internetgedrag. 57 procent overweegt een aankoop bij een onbekende webshop te doen als deze goede kortingen biedt. Consumenten moeten zich echter juist tijdens deze drukke dagen bewust zijn van hun online veiligheid en goede nadenken over risico’s als identiteitsdiefstal of hacking.

Cybersecurity

Dat shoppers tijdens de feestdagen over hun cybersecurity minder goed nadenken, komt mede door de financiële stress die deze tijd van het jaar met zich meebrengt: 55 procent van de ondervraagden geeft aan daar last van te hebben. Onder jongeren tussen 18 tot en 20 jaar is dat zelfs 66 procent. Door die spanning is 38 procent van de respondenten geneigd het minder nauw te nemen met zijn online veiligheid om de beste koopjes te kunnen scoren.

Goede deals

De belofte van een goede deal is op meerdere fronten aanleiding tot onveilig gedrag. Zo klikt 22 procent van de consumenten op een onbekende link in een e-mail als deze naar een mogelijk koopje leidt. Ook vindt 41 procent van de ondervraagden het geen probleem als het e-mailadres tijdens de feestdagen door onveilig gedrag in verkeerde handen valt. Met het woonadres (14%) en het telefoonnummer (13%) zijn Nederlanders een stuk voorzichtiger, evenals met de bankgegevens (6%). Meer dan de helft van de ondervraagden overweegt een totaal onbekende website te gebruiken (57%) om de beste aanbieding te scoren.

Andere prioriteiten

“Aankopen tijdens de feestdagen leveren altijd stress op, zeker vanuit een financieel oogpunt. Deze spanning zorgt er vaak voor dat mensen andere prioriteiten naar de achtergrond schuiven, zoals hun online veiligheid. Dat kan vervolgens weer tot gevaarlijke situaties leiden”, zegt Gary Davis, chief consumer security evangelist bij McAfee. “Consumenten moeten de juiste stappen nemen om zichzelf en hun apparaten te beschermen en letten op deals die te mooi lijken om waar te zijn.”

Generatiekloof

Opvallend is dat vooral jongeren aangetrokken worden door aanbiedingen en daarbij hun eigen veiligheid in de wind slaan. Zo doet 33 procent van de jongeren tussen 18 en 20 jaar alles om de beste deal te scoren, terwijl dat onder de 51- tot 55-jarigen maar 13 procent is. Ook overweegt 49 procent van de jongeren gebruik te maken van een onveilig WiFi-netwerk om aankopen te doen, ook al wordt daarmee geriskeerd dat gegevens in de verkeerde handen vallen. Bij de oudere doelgroep ligt dat percentage een stuk lager: 27 procent.

Veilig shopgedrag

Enkele tips voor veilig online shopgedrag:

  • Maak niet zomaar verbinding. Gebruik maken van openbare WiFi lijkt op dat moment misschien een goed idee, maar kan ervoor zorgen dat persoonlijke data of creditcardgegevens in handen van cybercriminelen vallen. Wanneer je toch gebruik wilt maken van openbare WiFi, browse dan met een virtual private network (VPN) om een veilige verbinding op te zetten.
  • Eerst denken, dan klikken. Cybercriminelen kunnen eenvoudig slachtoffers maken door phishing-e-mails te verspreiden die vermomd zijn als aanbiedings-e-mails van een webshop. Op een aanlokkelijke link is immers zo geklikt. Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is deze dat vaak ook. Ook is het de moeite waard om kritisch te kijken naar e-mails van onbekende of onverwachte afzenders.
  • Zorg dat je browser beschermd is. Maak gebruik van een compleet beveiligingspakket. Zo bescherm je jezelf tegen malware, phishing en andere cyberdreigingen.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie