Naar inhoud

Online verkoop elektronica en entertainment enorm toegenomen

Nederlandse consumenten hebben online flink ingeslagen sinds de invoering van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. In de periode van 9 tot 29 maart 2020 is de aankoop van elektronica wekelijks met 25 procent gestegen, gevolgd door de aanschaf van entertainment met 22 procent. Daarentegen heeft de online verkoop van kleding en schoeisel in die periode in Nederland de sterkste daling ooit meegemaakt.

Dit blijkt uit een analyse van de eigen transactiedata van Klarna. Deze leverancier van betaaloplossingen voor webshops analyseert het onlineshopgedrag van consumenten die behoren tot de generaties Y en Z sinds de invoering van de maatregelen op 11 maart dit jaar. Deze leeftijdscategorieën vormen inmiddels gezamenlijk de meerderheid van de Nederlandse consumentenpopulatie.

Comfort en gezelligheid gaan voor kleding

Tijdens de coronacrisis heeft het bedrijf een toename gezien in online shopping en het gebruik van de betaalmethode ‘Betaal later’. In het onderzoek is gekeken naar onlineshoppatronen in twee leeftijdscategorieën: generatie Y – leeftijd 24 tot 40 jaar – en generatie X – leeftijd 40 tot 55 jaar. De consumptie van beide groepen is veranderd ten opzichte van de tijd voor de coronacrisis. Voorheen was de aanschaf van kleding en schoenen populair.

Drastische verandering onlineshopgedrag

Maar dit is in de eerste weken van de social distancing drastisch veranderd. Met gemiddeld een wekelijkse daling van 10 procent is er nog nooit eerder zo’n sterke daling in dit segment waargenomen. Deze consumenten spenderen liever geld aan aankopen die het leven thuis verbeteren. Zo volgt de groei van de online aankoop van eten plus drinken en gezondheid plus schoonheid – wekelijks respectievelijk 18 procent en 10 procent – dicht op de aanschaf van elektronica en entertainment.

Vooral aandacht voor eigen huis en gezin

“De inzichten liggen wellicht voor de hand, als je nadenkt over je persoonlijke winkelgedrag en dat van de mensen om je heen”, stelt Wilko Klaassen, general manager Nederland en België bij Klarna. “Nederlanders waren bezig hun werkplek in te richten, schoonheidsproducten in huis te halen, gezondheidsproducten in te slaan en spelletjes te kopen om met hun partner, kinderen of huisgenoten te spelen. Daarbij zien we veel nieuwe kopers en een stijging in de transacties die met onze diensten worden gedaan. We verwachten dat onze kopersbescherming daar de reden voor is.”

Terug naar regulier winkelgedrag online

“Vanaf 30 maart 2020 is het gedrag van Nederlandse consument echter weer teruggekeerd naar een meer normale trend. Zo stijgt de online aankoop van kleding en schoenen weer. Bestaande klanten worden actiever en daarnaast is er ook een toename zichtbaar in het aantal consumenten dat voor de eerste keer shopt met onze diensten. Zeker nu fysieke winkels nog grotendeels gesloten zijn, biedt online shoppen voor hen uitkomst.”

Goed nieuws voor onlineretailers

“Hoewel de beperkingen wat betreft de sociale interactie nog steeds gelden, zien we weer dat Nederlanders weer geld uitgeven aan nieuwe kleren en schoenen voor de lente en de zomer. Hun werkplek is ingericht en de voorraden zijn weer op peil. Nu hun kledingkast nog! Dat de trend normaliseert, is voor de onlineretailers goed nieuws.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie