Naar inhoud

Online verzendplatform vergroot kansen kleinere webshops

E-commerce is al jaren een van de snelst groeiende branches binnen Europa. Voor kleine en middelgrote webwinkels is het echter moeilijk de grote spelers bij te houden. De relatief hoge verzendtarieven en beperkte verzend- en retourmogelijkheden spelen hierin een belangrijke rol. Een online verzendplatform wil met behulp van extra investeringen de Europese markt voor e-commerce opbreken.

Optimalisatie verzendproces

Het online verzendplatform van SendCloud helpt online winkels met het optimaliseren van het verzendproces, door samenwerkingsverbanden met diverse vervoerders in Europa. Het bedrijf heeft het platform juist gebouwd voor kleinere en middelgrote webwinkels. Investeerders TINN Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) hebben 2 miljoen euro geïnvesteerd om het bedrijf te helpen hun doel te bereiken.

Collectieve inkoop

Wij versterken de concurrentiepositie voor onze online retailers”, stelt Rob van den Heuvel, directeur van Sendcloud. “Door het collectief inkopen bij grote vervoerders zoals DHL, PostNL en het netwerk voor same day delivery Fadello ontvangen wij volumekorting die wij doorberekenen aan onze klanten. Daarnaast bieden we unieke tijdbesparende plug-ins zodat relatief kleinere webwinkels zich kunnen meten met de grote spelers.”

Fragmentatie Europa

Het bedrijf doet dit succesvol in Nederland, België en Duitsland en is voornemens haar markt uit te breiden naar heel Europa. Op dit moment is de Europese verzendmarkt sterk gefragmenteerd. “Stel een Nederlandse webwinkel verstuurt een pakket naar Spanje”, aldus Van den Heuvel. “Dit kost al snel meer dan vijftien euro. Om nog maar te zwijgen over de kosten en het ongemak van een eventuele retourzending.”

Internationale profilering

Dit zorgt ervoor dat webwinkels zich moeilijk kunnen profileren in een internationale markt”, zegt Van den Heuvel. “Grote spelers als Zalando kunnen met vervoerders afspraken maken. Kleine shops kunnen dit niet.” De Europese Commissie heeft zich eerder ook gemengd in deze discussie en sluit zich aan bij de plannen om één Europees verzendnetwerk te creëren. De huidige situatie remt de groei van cross-border e-commerce in Europa volgens de commissie.

Europees verzendnetwerk

De investeringsronde vormt de basis om één sterk Europees verzendnetwerk te creëren. Het verzendplatform zal de investering gebruiken om dit jaar uit te breiden naar diverse Europese landen. Door het combineren van vervoerders en gebruik te maken van de kracht van meerdere webwinkels in één online platform, denkt het bedrijf de oplossing in handen te hebben. “Wij gaan allereerst één Europees netwerk maken van bestaande pakketpunten, postkantoren en pakketautomaten”, vertelt Van den Heuvel. “Hierdoor kan de webwinkel gemakkelijk en voordelige pakketten verzenden en laten retourneren door heel Europa.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie