Naar inhoud

Online winkelen is een normale activiteit voor Nederlanders

Het is in Nederland inmiddels heel gebruikelijk boodschappen te doen of te winkelen vanuit de luie stoel. Online shoppen wordt steeds gangbaarder. Zo worden maaltijden, kleding en elektronica steeds vaker online aangeschaft. Het afgelopen jaar heeft maar liefst 88 procent van de Nederlanders minimaal één product of dienst online gekocht. 13 procent van de Nederlanders doet zelfs iedere week online een aankoop.

Status online shoppen

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘The State of Online Shopping 2017’ van de Zweedse FinTech-onderneming Trustly. Het onderliggende onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau. De studie is uitgevoerd in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje en Zweden. In ieder land hebben 1.000 consumenten in de leeftijd van 18 tot 66 jaar aan het onderzoek deelgenomen.

Online is vaker mobiel

In omringende landen zoals het Verenigd Koninkrijk (94%) en Duitsland (95%) wordt nog vaker online geshopt. In aanloop naar de feestdagen verwachten de onderzoekers dat online winkelen steeds belangrijker wordt. “De meeste Nederlanders doen regelmatig online aankopen en die worden ook steeds vaker mobiel gedaan”, aldus Oscar Berglund, CEO van Trustly. “Wij werken zelf voortdurend aan nieuwe manieren om internetbetalingen nog eenvoudiger en veiliger te maken. Zo ben je binnen één klik klaar.”

Fashion is populair

Schoenen, kleding en sieraden worden het vaakst online aangeschaft. Gemiddeld is dat 4 keer per jaar. Levensmiddelen, zowel eten als drinken, worden gemiddeld 2,8 keer per jaar aangeschaft en consumentenelektronica 2,2 keer. Slecht 10 procent van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar slechts zelden of nooit iets online gekocht.

Voorkeur internetbankieren

De meeste online betalingen worden uitgevoerd met internetbetalingsdiensten, zoals iDEAL en Trustly. 39 procent van de Nederlanders heeft dit jaar een product in het buitenland gekocht. 45 procent hiervan kwam uit China en 26 procent uit Duitsland. Ondervraagden geven aan meer online aankopen te willen doen als terugbetaling eenvoudiger wordt of als aankopen via internetbankieren betaald kunnen worden.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie