Naar inhoud

Online winkelen levert nog veel problemen op

Rondom de feestdagen is het altijd druk in de winkelstraten, zeker nu van welke crisis dan ook geen sprake meer is. Ook de webshops draaien in december overuren. Bijna de helft (48%) van de Nederlanders koopt het merendeel van hun kerstcadeaus online. 4 op de 10 (38%) consumenten geeft aan wel eens te maken hebben gehad met problemen bij de levering – niet of verkeerd geleverd – waarbij het probleem niet of slechts deels is opgelost door de webshop.

Ervaringen online winkelen

Dit leert een onderzoek naar de ervaringen en betaalgewoontes in de Nederlandse markt van onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van betalings- en technologiebedrijf Mastercard onder 1.120 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De studie toont aan dat Nederland massaal online koopt tijdens de feestdagen. Toch geeft 1 op de 5 Nederlanders aan alleen in fysieke winkels de cadeaus voor de feestdagen te kopen. De groep ouder dan 60 jaar is hierbij wel groter, namelijk 65 procent versus 11 procent.


Problemen met leveringen

Met al die online bestellingen gaat ook wel eens iets mis. Bij de consumenten die weleens een product verkeerd geleverd kregen, werd in ruim drie kwart van de gevallen (77%) het probleem volledig opgelost door de webshop. Arjan Bol, country manager Mastercard Nederland: “Het komt soms voor dat problemen ontstaan, omdat een gekocht artikel afwijkt van wat is besteld, nep blijkt of niet wordt geleverd. In dat geval kun je met een creditcardbetaling veelal terecht bij je uitgevende bank om het aankoopbedrag terug te vragen.”


De grootste ergernissen

Ondanks de vele voordelen die men noemt voor online aankopen doen, zoals de deur niet uithoeven, makkelijk prijzen vergelijken en het grote aanbod, volgt ook één van de grootste nadelen en ergernissen: zelf niet thuis zijn als een bestelling wordt afgeleverd. Andersom werkt het ook niet altijd. 70 procent heeft een product wel eens te laat ontvangen. Naast andere bekende nadelen zoals de verzendkosten, waar Nederlanders niet graag voor betalen, en het ‘niet kunnen uitproberen’ zet Nederland zorgen over de betrouwbaarheid van de webshop (41%) en mogelijke internetfraude (39%) in de top 5 van de grootste nadelen. Bij elektronica (61%) is men het meest bezorgd over de levering, daarna volgen interieurartikelen (14%) en kleding en schoenen (4%).


Verzekeren online aankopen

Mannen gebruiken wel vaker hun creditcard bij online aankopen dan vrouwen. Een derde van de mannen betaalt meer dan de helft van de online aankopen tijdens de feestdagen met een creditcard, bij vrouwen is dit één op de vijf. Het grootste verschil tussen mannen en vrouwen zit in de bekendheid met een aankoopverzekering, namelijk 73 procent versus 57 procent. “Of er een relatie is, wordt niet duidelijk in dit onderzoek”, aldus Bol. “Ik verwacht dat men toch vaker de creditcard gebruikt als bekend is dat voor de aankoop dan automatisch een aankoopverzekering en aflevergarantie geldt.” Na aanschaf is het bij een kwart van de Nederlanders die online winkelen wel eens voorgekomen dat producten binnen een half jaar na aankoop beschadigd zijn geraakt. Ook verliezen mensen hun producten (12%) of worden ze wel eens gestolen (5%) binnen de eerste zes maanden.



Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie