Naar inhoud

Online zijn alle records in 2020 gebroken rond Black Friday

Ogenschijnlijk zijn Nederlanders de COVID-19-pandemie eind november 2020 massaal even vergeten. Dit is niet alleen te zien aan de stagnerende besmettingsgraad ondanks de gedeeltelijke lockdown, maar is vooral zichtbaar geweest in de winkelstraten. Burgemeesters van grote steden als Amsterdam, Den Haag en Maastricht hebben in die dagen zelfs opgeroepen niet meer naar hun binnenstad te komen. In Rotterdam zijn de winkels op last van Ahmed Aboutaleb zelfs eerder gesloten. Datzelfde is gebeurd in Dordrecht in opdracht van Wouter Kolff en in Eindhoven na een ingreep van John Jorritsma. De reden voor die drukte is een fenomeen geweest dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten van Amerika: Black Friday.


Inhaalslag voor retailers

Talloze consumenten in Nederland houden zich echter wel aan de momenteel noodzakelijke overheidsmaatregelen en hebben hun aankopen tijdens de officieuze start van het winkelseizoen richting de feestdagen dit jaar voornamelijk online gedaan. Onlinewinkels hebben tijdens Black Friday – in 2020 op vrijdag 27 november – dan ook alle verkooprecords gebroken. De verkopen online waren op vrijdag 80 procent hoger dan een jaar geleden, zo blijkt uit data van betaalprovider Klarna. Het eerste uur van die dag gingen de verkopen al door het plafond. De bestedingen online waren het uur na middernacht maar liefst 84 procent hoger in vergelijking met hetzelfde uur in 2019. Nu Nederlanders hun inkopen voor Sinterklaas en Kerstmis vanwege COVID-19 met name online doen, was in de week voor Black Friday bovendien al een topdrukte merkbaar bij webshops.

Verkooprecords e-commerce

Klarna werkt samen met meer dan 20.000 Nederlandse webshops en signaleerde een enorme stijging van het aantal verkopen online in de eerste uren van Black Friday. Deze trend zette de hele dag door met als resultaat een toename van de bestedingen online van 80 procent ten opzichte van dezelfde dag in 2019. Met name de categorieën elektronica, entertainment en health & beauty stegen sterk in vergelijking met een gemiddelde winkeldag. Ook in de week in de aanloop naar Black Friday – de eerste dagen van de zogeheten Black Week – was een recordstijging van het aantal verkopen online zichtbaar. Die verkopen namen van maandag tot en met donderdag met maar liefst 97 procent toe – bijna een verdubbeling.

Massaal op koopjesjacht

“Miljoenen Nederlanders bleven op Black Friday tot middernacht op om als eerste hun slag te kunnen slaan”, stelt Wilko Klaassen, general manager België, Frankrijk en Nederland bij Klarna. “Inkopen voor Sinterklaas en Kerstmis worden op dit moment grotendeels online gedaan en consumenten hadden zich duidelijk goed voorbereid om de beste deals te scoren. Je kunt het vergelijken met de run op zeer gewilde kaartjes voor een concert, waarbij mensen voor de deur van een ticketbureau overnachten om er als eerste bij te zijn. Hetzelfde gebeurt momenteel in een digitale omgeving. Er waren meer dan tien keer zoveel verkopen in het eerste uur van Black Friday in vergelijking met een gemiddelde winkeldag. Met name producten in de categorieën elektronica, entertainment en health & beauty doen het enorm goed ten opzichte van vorig jaar. Dit is logisch te verklaren door het feit dat mensen zichzelf in de tweede lockdown graag verwennen met artikelen waarmee ze het thuis leuker en comfortabeler kunnen maken.”

Black Friday in 2020

Dit zijn de gegevens over de Nederlandse e-commercesector tijdens Black Friday in 2020 op een rij:

  • stijging bestedingen ten opzichte van 2019: 80 procent;
  • toename verkoop tijdens het eerste uur van 0.00 tot 1.00 uur ten opzichte 2019: 84 procent;
  • toename verkoop tijdens het eerste uur 0.00 tot 1.00 uur ten opzichte van een gemiddelde winkeldag: 1.079 procent;
  • toename van de verkoop van maandag tot en met donderdag tijdens Black Week ten opzichte van 2019: 97 procent;
  • grootste stijging in de verkoop van productcategorieën tijdens het eerste uur van 0.00 tot 1.00 uur ten opzichte 2019: elektronica (1.552%) en kleding & schoenen (1.211%);
  • grootste stijging productcategorie van maandag tot en met vrijdag tijdens Black Week in vergelijking met een gemiddelde winkeldag: elektronica;
  • de leeftijdsgroep waar het aantal aankopen online het sterkst is gestegen ten opzichte van 2019: 18 tot 26 jaar (137%);
  • de leeftijdsgroep met de meeste aankopen in 2020 is: 26 tot 36 jaar, met een aandeel van 31 procent.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie