Naar inhoud

Onlinenieuwsplatformen essentieel voor snelle nieuwsupdates

In deze roerige tijd – waarin het nieuws al maanden gedomineerd wordt door COVID-19 – willen Nederlanders vooral snel geïnformeerd worden. Daarvoor richten zij zich in toenemende mate op nieuwssites en nieuwsapps. Deze media vormen in de beleving van de nieuwsvolgers inmiddels de belangrijkste bron voor een snelle en betrouwbare nieuwsupdate. De onlinenieuwsplatformen scoren het hoogst op de belevingsdimensie actualiteit. Door de continu ververste, korte journalistieke berichtgeving is deze nieuwsbron op dit punt de dagbladen en de andere mediumtypen voorbijgestreefd.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Mediabeleving 2020’. Het onderliggende onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar, in opdracht van samenwerkingsverband van buitenreclame-exploitanten Outreach, brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven NDP Nieuwsmedia, brancheorganisatie voor multimediale magazinemerken Magazine Media Associatie en bond van Adverteerders (bvA).

Dit is de zesde editie van het onderzoek in 25 jaar, hetgeen mogelijkheden biedt om de beleving over langere tijd te volgen. Het veldwerk heeft in februari 2020 plaatsgevonden en is afgerond vlak voor de uitbraak van de COVID-19-pandemie. In een representatieve steekproef zijn aan 1.615 Nederlanders vragen voorgelegd over hun momenten van mediaconsumptie. Met behulp van een gevalideerd meetinstrument geven respondenten op 13 dimensies aan hoe zij die momenten hebben beleefd.

Actualiteit

Onlinenieuwsplatformen zijn in het onderzoek van 2020 voor het eerst als volwaardig medium meegenomen. Daarnaast zijn dagbladen, televisie, radio, magazines, social media, streamingdiensten en huis-en-huiskranten in de studie opgenomen. Nieuwssites en nieuwsapps behalen vandaag de dag de hoogste score op de belevingsdimensie actualiteit.

Mediabeleving onlineplatformen, bron: Merkbeleving 2020

Nieuwssites kunnen in de ogen van de gebruikers snel inspelen op gebeurtenissen en bezoekers kunnen via hun smartphone de apps op ieder moment raadplegen. Van alle media scoren nieuwssites in het onderzoek dan ook het hoogst op de missie om op de hoogte blijven.

Betrouwbare bron

Ook op betrouwbaarheid nemen de onlinenieuwsplatforms een sterke positie in. Met een hoge score op dit punt geven Nederlanders aan dat zij nieuwssites en nieuwsapps zien als een betrouwbare, geloofwaardige bron voor open en eerlijke informatie. Deze platformen moeten op de dimensie betrouwbaarheid alleen de gedrukte dagbladen voor laten gaan.

Gespreksstof

Een ander punt waar nieuwssites en nieuwsapps goed op scoren, is de sociale dimensie. Deze constatering laat zien dat het nieuws in het online domein voor de gebruikers vaak gespreksstof vormt in de contacten met familie, vrienden en collega’s. Dit gaat vooral op voor de jongere generaties.

De beleving van informatie, vertrouwen en actualiteit bij onlinenieuwsplatformen is onder alle doelgroepen sterk, ook bij de jongere generaties. Dit laat zien hoe onlinenieuwsmedia brede relevantie en merkkracht genieten onder alle lagen van de Nederlandse bevolking.

Reclamebeleving

Van alle mediumtypen is bij onlinenieuwsplatformen de focus op de content het sterkst. De sites en apps worden aandachtig bekeken, waarvoor andere activiteiten even moeten wijken. Op die aandacht kunnen advertenties meeliften. Ook door het vertrouwen in de nieuwsmerken heeft reclame op nieuwssites en nieuwsapps een betere context dan andere online media.

Net als bij andere online media ondervindt een deel van de gebruikers van onlinenieuwsplatforms reclame-irritatie. Onderbrekende reclames of de toepassing van retargeting kunnen de ervaringen van bezoekers verstoren. De irritatie is echter aanzienlijk minder dan op YouTube en social media als Facebook en Instagram.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie