Naar inhoud

Ontbreken favoriete betaalmethode schrikt onlineshoppers af

Tijdens het online shoppen raken Nederlanders het meest afgeleid als hun favoriete betaalmethode ontbreekt. Voor 37 procent is dit de reden om een aankoop niet af te ronden. Flexibiliteit in de betaalmogelijkheden speelt dan ook een belangrijke rol in e-commerce. Meer dan twee derde van de Nederlandse consumenten (69%) geeft aan een webshop te verkiezen die de mogelijkheid tot achteraf betalen aanbiedt boven een webshop zonder deze optie. 25 procent shopt zelfs alleen nog maar bij een webwinkel waar achteraf betaald kan worden.

Deze cijfers komen uit de ‘Emotional Shopping Index’ van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor webwinkels. Op basis van dit onderzoek, dat is uitgevoerd onder 1.000 Nederlandse consumenten, zijn de shopervaringen van het online winkelend publiek in kaart gebracht.

Hogere flexibiliteit

Maar liefst 57 procent van de Nederlanders heeft graag de optie tot achteraf betalen in een webshop. Vrouwen hebben hier een iets sterkere voorkeur voor dan mannen: 62 procent ten opzichte van 53 procent. Naast een stuk flexibiliteit voor de klant levert het webwinkeliers ook meer op om een oplossing voor achteraf betalen aan te bieden. 20 procent van de consumenten in Nederland geeft namelijk meer geld uit als achteraf kan worden betaald. Consumenten zijn door deze mogelijkheid sneller geneigd om meer te bestellen. Uit een eerder onderzoek van Klarna blijkt dat mensen die veel in één keer bestellen – en dus ook retourneren – uiteindelijk meer artikelen afnemen.

Loyalere klanten

“Het is in Nederland wettelijk niet toegestaan om 100 procent vooruitbetaling te eisen wanneer je producten verkoopt”, vertelt Wilko Klaassen, general manager België, Nederland en Frankrijk bij Klarna. “Wanneer je dit doet, moet het ook mogelijk zijn voor de koper om minimaal de helft van het bedrag achteraf te betalen. Het is daarom niet vreemd om te zien dat de Nederlandse consument de mogelijkheid tot achteraf betalen waardeert. Het aanbieden van oplossingen voor achteraf betalen straalt daarnaast vertrouwen uit. Een consument hoeft immers pas te betalen als deze tevreden is en de bestelling is geleverd. Dit flexibele betaalbeleid levert op termijn weer loyalere klanten op.”

In de whitepaper ‘De achteraf betalen encyclopedie: Achteraf betalen van A tot Z’ van Klarna zijn alle ins en outs over achteraf betalen terug te vinden. In samenwerking met brancheorganisatie Thuiswinkel.org wordt de regelgeving rondom achteraf betalen besproken en worden praktische tips gegeven voor webwinkeliers om het meeste uit achteraf betaaloplossingen te halen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie