Naar inhoud

Ontbreken van doorgroeimogelijkheden leidt tot personeelsverloop in het mkb

Volgens professionals in het midden- en kleinbedrijf is naast pensionering het ontbreken van doorgroeimogelijkheden (33%) de belangrijkste reden dat medewerkers uit dienst gaan. Tegelijkertijd geeft slechts 16 procent aan te willen investeren in doorgroeimogelijkheden en het toekomstperspectief van medewerkers. Binnen het mkb ligt de nadruk namelijk meer op persoonlijke ontwikkeling in de vorm van opleidingen, training en coaching (53%) en arbeidsvoorwaarden (48%).

Personele ontwikkelingen

Deze gegevens blijken uit de jaarlijkse ‘MKB Marktmonitor’, een onderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction Research & Strategy onder ruim 1.500 mkb’ers. Naast de bedrijfseconomische ontwikkelingen is in het onderzoek ingegaan op de personele ontwikkelingen, innovaties en duurzame inzetbaarheid in het mkb.

Kwalitatief goede medewerkers

Aan de mkb-professionals is ook gevraagd waar hun grootste personele uitdaging ligt dit jaar. Het vinden van kwalitatief goede medewerkers (49%) blijkt voor de meeste mkb’ers bovenaan de lijst te staan. Op de voet gevolgd door de borging van kennis en kunde binnen de organisatie (45%). Op de derde plek staat de medewerkerstevredenheid (30%).

Medewerkers blijven prikkelen

“Wanneer we aan ontwikkeling denken, wordt vaak aan opleidingen en training gedacht, maar doorgroeien is ook een vorm van ontwikkeling voor medewerkers”, aldus Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique. “Op een bepaald punt in een carrière ontbreekt de uitdaging van een functie. Het is dan de taak van de werkgever om medewerkers te blijven prikkelen. Daag werknemers uit door meer waardering te tonen, verantwoordelijkheid en vooral vertrouwen te geven. Alleen dan weet je als organisatie dat je er alles aan gedaan hebt om iedere medewerker vooruit te helpen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je aanvragen op de website van Unique.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie