Naar inhoud

Ontwikkeling IT-bedrijfsmodel noodzaak voor toekomstige marktkansen

Meer dan 30 procent van hun tijd besteden IT-beheermedewerkers aan nieuwe serviceaanvragen en het oplossen van problemen, terwijl slechts 15 procent van hun tijd aan innovatie wordt besteed. Dit betekent een afname van 25 procent ten opzichte van vorig jaar, net nu de behoefte aan het vergroten van de klantbetrokkenheid, het toepassen van het Internet of Things (IoT) en het benutten van big data en data analytics IT-innovatie binnen organisaties onvermijdelijk maakt.

Drijfveren digitale transfromatie

Dat blijkt uit het rapport ‘Optimisation Drives Digital Transformation’ van IT-dienstverlener Dimension Data en onderzoeksbureau IDC. Het onderzoeksrapport geeft inzicht in de wijze waarop het optimaliseren van de IT-beheerorganisatie digitale transformatie aandrijft. De boodschap is duidelijk: ondernemingen die hun IT-bedrijfsmodel niet ontwikkelen, kunnen toekomstige kansen in de markt mislopen. Volgens Peter Brandenburg, businessunitmanager services bij Dimension Data, benadrukt het rapport dat automatisering essentieel is voor het optimaliseren van IT-activiteiten.

Focussen op efficiëntie

“Slimme IT-organisaties begrijpen dat wanneer zij zich nu niet focussen op efficiëntie, zij dan belangrijke marktkansen in de toekomst kunnen missen”, aldus Brandenburg. “Onze automatiserings- en orkestratievaardigheden maken het voor onze klanten mogelijk om complexere activiteiten slimmer uit te voeren. Er zijn hiervoor dan minder middelen nodig en de organisatie kan hierdoor meer tijd besteden aan concurrerend blijven, door innovatie extra waarde creëren, in contact treden met klanten via hun favoriete kanalen, en gebruikmaken van klantdata om de IT-operatie te verbeteren.”

Ondersteunen digitale initiatieven

De afgelopen 10 jaar heeft technologie voor constante efficiëntie gezorgd: van kostenbesparing tot en met het anders inzetten van arbeidskrachten en het bijdragen aan een meer slagvaardige bedrijfsvoering. Echter, met de opkomst van het digitale tijdperk is efficiëntie alleen niet meer voldoende. IT-beheerorganisaties moeten de uitvoering van de nieuwe digitale bedrijfsinitiatieven ondersteunen en een continu beschikbare IT-infrastructuur leveren, die aan de eisen van de uiteindelijke gebruiker voldoet. Dit vergt duurzame IT-optimalisatie die betere service level agreements (SLA’s) levert, meer efficiëntie en een beter presterende infrastructuur met zo min mogelijk risico op downtime. Maar het vrijmaken van middelen voor innovatie blijft een uitdaging.

Meer strategisch en minder tactisch

Terwijl bedrijven weten dat hun IT-beheerorganisaties meer strategisch en minder tactisch moeten worden, hebben de meeste interne IT- en development-teams nog moeite om bij te blijven. De meeste ondervraagde bedrijven geven aan dat ze hun IT nog steeds op een onsamenhangende manier monitoren en aanpassen. Slechts 14 procent heeft een infrastructuur die klaar is voor digitalisatie.

Op weg naar automatisering

Slechts 20 procent van de organisaties geeft aan zijn infrastructuur volledig geautomatiseerd en geoptimaliseerd te hebben. De meerderheid van de bedrijven is op weg naar automatisering, maar heeft dat doel nog niet bereikt:

* 9 procent van de organisaties heeft geen automatisering;

* 13 procent heeft beperkte automatisering;

* 32 procent heeft een gemiddeld niveau van automatisering en orkestratie;

* 25 procent is zeer geautomatiseerd.

Mix van mensen, processen en tools

Brandenburg zegt dat budget, ervaring en expertise redenen kunnen zijn waarom IT-organisaties achterblijven. “Succesvolle digitale transformatie vereist de juiste mix van mensen, processen en tools. Echter, platforms voor IT-serviceautomatisering zijn prijzig en het kost tijd die te ontwikkelen en succesvol te integreren in hybride IT-omgevingen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Dimension Data.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie