Naar inhoud

Ontwikkeling mobiele applicaties blijft een worsteling

Gebrek aan resources en andere uitdagingen zorgen voor een trage uitrol van mobiele applicaties. Het ontwikkelen van aantrekkelijke apps is echter een kritische succesfactor voor ondernemingen, waarbij de gebruikerservaring prioriteit dient te krijgen bij de realisatie. Organisaties kunnen bij deze ontwikkelingen profiteren van een flexibele, multi-platform benadering. Tegelijkertijd doemen nieuwe uitdagingen als het internet der dingen en wearables voor ontwikkelaars op.

Trends en percepties mobiele applicatieontwikkeling

Dit zijn de conclusies van het onderzoek “The 2015 State of Mobility Global Developer Survey”, uitgevoerd door Telerik, een divisie van applicatieontwikkelaar Progress. Voor de studie zijn 3.000 IT-professionals en developers ondervraagd om de trends en percepties ten aanzien van mobiele applicatieontwikkeling inzichtelijk te maken. De belangrijkste uitkomst is dat developers behoefte hebben aan de juiste tools en processen om stappen te kunnen zetten met mobiele applicatieontwikkeling.

Ontwikkeling mobiele apps beschouwd als specialistisch

Opmerkelijk is dat 57 procent van de developers nog nooit een mobiele app heeft gebouwd. Dit wijst erop dat mobiele applicatieontwikkeling nog altijd wordt beschouwd als zeer specialistisch”, stelt Karen Tegan Padir, President Application Development and Deployment bij Progress. “Het is duidelijk dat de developers community behoefte heeft aan gebruiksvriendelijke tools en eenvoudige processen om substantiële voortgang te boeken met hun inspanningen op het gebied van mobiele applicatieontwikkeling.”

Gebrek aan resources zorgt voor trage uitrol apps

Ondanks dat er bij consumenten en ondernemingen steeds meer interesse is om mobiele apps te gebruiken, verloopt de adoptie van mobiele applicatieontwikkeling trager dan verwacht. 57 procent van de ontwikkelaars zijn net gestart met het ontwikkelen van mobiele apps of hebben nog nooit een dergelijke applicatie gebouwd. Van de respondenten ontwikkelt 47 procent slechts één functionele mobiele app per jaar. Een gebrek aan goede processen kan de voortgang ook in de weg staan. Ontwikkelaars van mobiele apps uiten ook hun frustratie over de steeds veranderende technologie en ontwikkelaanpak (16%). Daarnaast worstelen zij met verschillende barrières, zoals tijdgebrek (19%), gebrek aan tools (15%) en budgetbeperkingen.

Prioriteit gebruikerservaring bij ontwikkeling apps

Het verbeteren van de operationele efficiëntie werd het meeste genoemd als belangrijkste reden om mobiele apps te ontwikkelen. Andere redenen zijn onder andere het creëren van nieuwe omzetkansen (39%), het verhogen van de productiviteit van medewerkers (38%), het verbeteren van de klantenservice (35%) en het verbeteren van klantinteracties (34%). Voor het realiseren van deze doelen moet de gebruikerservaring prioriteit krijgen bij het ontwikkelen van iedere mobiele app.

Flexibele, multi-platform benadering biedt mogelijkheden

Hoewel ontwikkelaars zich druk maken om een gebrek aan beschikbare tools en steeds weer veranderende ontwikkelbenaderingen, hebben de meeste ontwikkelaars geen uitgesproken voorkeur voor een specifieke ontwikkelaanpak bij mobiele apps. Een hybride aanpak wordt het meest gewaardeerd (33%), gevolgd door native (25%) en web (19%), maar de onderlinge verschillen zijn minimaal. De ontwikkelaars bouwen apps voor alle platformen. 76 procent van de respondenten geeft aan te ontwikkelen voor Android, 63 procent voor iOS en 40 procent voor Windows Phone. Van hen die ontwikkelen voor iOS geeft 83 procent aan ook Android-apps te ontwikkelen. Ondanks dat multi-platform applicatieontwikkeling een voorwaarde is voor de meeste apps voor business-to-business en business-to-employee, is dit één van de grote uitdagingen. Van de respondenten geeft 36 procent aan dat dit de grootste uitdaging is binnen het applicatieontwikkelproces, in combinatie met een sterke behoefte aan een overzichtelijke user interface.

Nieuwe uitdagingen voor ontwikkelaars in aantocht

Respondenten geven bovendien aan dat zij verwachten in de toekomst voor een mix van platformen te ontwikkelen, zoals web (87%), desktop (62%), Internet of Things (22%) en wearables (6%). Uit het onderzoek blijkt dat het internet der dingen het wint van wearables als de nieuwe trend in applicatieontwikkeling. Slimme huishoudelijke apparaten en virtual reality devices, zoals Oculus Rift, worden belangrijker volgens respectievelijk 35 en 21 procent van de respondenten. Slechts 21 procent van de respondenten heeft concrete plannen om in 2015 apps te ontwikkelen voor wearables zoals de smartwatch. Van deze 21 procent verwacht 45 procent apps te gaan ontwikkelen voor de Apple Watch.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Progress.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie