Naar inhoud

Ontwikkeling van apps kampt met achterstanden

Organisaties blijken grote uitdagingen te hebben om webapps en mobiele apps te maken. 62 procent van de IT-professionals zegt een achterstand te hebben bij de ontwikkeling van apps. 76 procent geeft aan dat applicatieontwikkeling zelfs meer dan drie maanden kost. IT-managers kampen niet alleen met een gebrek aan tijd en geld, maar worden ook geconfronteerd met een gebrek aan vaardigheden onder hun medewerkers.

Digitale transformatie

Dit blijkt uit het rapport ‘Application Development in the Age of Digital Transformation’. Het is een publicatie van IT-dienstverlener Outsystems en gebaseerd een enquête onder meer dan 3.200 IT-professionals uit 40 landen en 28 sectoren. “Dit onderzoek toont duidelijk aan dat veel IT-professionals op een kritiek punt staan als het gaat om digitale transformatie en applicatieontwikkeling”, aldus Steve Rotter, CMO bij OutSystems.

Applicatieontwikkeling

“Projectachterstanden nemen toe, er komen steeds meer systemen die moeten integreren, de vraag naar mobile en toepassingen van Internet of Things neemt toe en er is een tekort aan ervaren ontwikkelaars”, aldus Rotter. “Dit zijn volgens IT’ers de grootste struikelblokken op hun werkgebied.”

Grootste struikelblokken

De zeven grootste struikelblokken die uit het onderzoek naar voren komen, zijn:

* Achterstanden vertragen productiviteit. Meer dan de helft van de IT-professionals (62%) zegt een achterstand te hebben in de ontwikkeling van mobiele apps. Sommigen hebben meer dan 10 apps in de wacht staan om te worden ontwikkeld.

* Gebrek aan relevante vaardigheden belemmert groei. Hoewel 88 procent van de respondenten zegt dat het bouwen van mobiele functionaliteiten in nieuwe bedrijfsapplicaties zeer belangrijk of zelfs vereist is, zegt 37 procent van de organisaties geconfronteerd te worden met een tekort aan mobiele ontwikkelaars.

* Ontwikkeltijden zijn extreem lang. Ruim driekwart (76%) van de IT-professionals zegt dat het meer dan drie maanden duurt om een mobiele app te ontwikkelen. Voor 11 procent van de respondenten strekt dat zich uit tot meer dan een jaar. Dit zorgt voor grote ontevredenheid; bijna de helft (44%) van de respondenten zegt niet blij te zijn met de huidige snelheid van zijn ontwikkelteam.

* Gebrek aan tijd en geld staan succes in de weg. IT-managers worden geconfronteerd met vele uitdagingen die succesvolle mobiele appontwikkeling in de weg staan. Een tekort aan tijd (47%) en budget (46%) wordt veruit het meest genoemd, gevolgd door een gebrek aan benodigde vaardigheden (44%), en een overdaad aan klussen met een hogere prioriteit (38%).

* De vraag naar mobiele apps groeit exponentieel. Mobiliteit was de meest genoemde zakelijke eis voor nieuwe apps. In het onderzoek van 2015 stond dat nog op de zesde plaats. Van de respondenten zegt nu 88 procent dat mobiele functionaliteit zeer belangrijk, of zelfs een keiharde eis is bij de huidige en toekomstige ontwikkeling van applicaties.

* Er wordt meer geëxperimenteerd. Organisaties bewandelen nieuwe paden wanneer het aankomt op applicatieontwikkeling. Zo zegt 43 procent van de IT-professionals low-code of no-code platformen te gebruiken of het gebruik hiervan te overwegen. Net zoveel respondenten zeggen dat hun organisatie citizen developers toestaat gebruik te maken van deze technologie.

* Low-code groeit. Bedrijven die een low-code ontwikkelplatform hebben ingezet zien significante verbeteringen op het gebied van ontwikkelsnelheid van mobile apps (51%) en zeggen minder afhankelijk te zijn van derden voor de levering ervan (13%).

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van OutSystems.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie