Naar inhoud

Ontwikkeling van medewerkers grootste uitdaging in het mkb

De arbeidsmarkt is krap en veel organisaties hebben moeite met het vinden van gekwalificeerd personeel. Toch blijken aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van werknemers grotere personele uitdagingen dan werving. Bij het grootbedrijf is een aantrekkelijke werkgever zijn de grootste uitdaging (47%), gevolgd door groei en ontwikkeling van medewerkers (45%) en werving (44%). Binnen het midden- en kleinbedrijf staat de ontwikkeling van medewerkers met 49 procent op de eerste plaats. Werving van gekwalificeerde kandidaten (46%) en aantrekkelijk werkgeverschap (38%) komen op de tweede en derde plaats.

Dit blijkt uit de 'HR Marktmonitor', voorheen de ‘MKB Marktmonitor’, waaraan ruim 2.100 werkgevers uit het mkb en grootbedrijf en 2.300 werknemers hebben meegewerkt. Dit arbeidsmarktonderzoek is uitgevoerd door HR-dienstverlener Unique en marktonderzoeksbureau Motivaction.

Retentie boven werving

Hoewel mkb-werkgevers hun aandacht richten op huidige werknemers, blijken een aantal belangrijke retentie-gerelateerde zaken een minder grote uitdaging. Zo staan het selectieproces en onboarding met respectievelijk 6 en 12 procent lager op de lijst. Ook vitaliteit (15%) en verloopbeperking (13%) staan niet hoog op de agenda. Hier liggen nog kansen voor bedrijven om te verbeteren, want juist deze twee onderdelen van de employee journey kunnen het verschil maken bij het binden van werknemers en het voorkomen van verloop.

Aandacht voor werknemers

“Gezien de krapte op de markt zou je verwachten dat werving de grootste personele uitdaging is”, stelt Marion van Happen, algemeen directeur van Unique. “De aandacht voor werknemers die al in dienst zijn is echter groter. Toch blijkt uit het onderzoek ook dat 67 procent van werkend Nederland openstaat voor een nieuwe uitdaging. Ik adviseer de verloop- en verzuimbeperking hoger op de agenda te zetten. Natuurlijk is het belangrijk om aantrekkelijk te zijn en de ontwikkeling van personeel in het oog te houden, maar trap niet in de valkuil om andere belangrijke aspecten te vergeten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Unique.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie