Naar inhoud

Ontwikkelingen die onlinemarketeers in 2020 staan te wachten

Het jaar 2019 lijkt om te zijn gevlogen, want over net iets meer dan twee weken stappen we collectief het nieuwe decennium in. Voor onlinemarketeers een goed moment om terug te kijken en te evalueren wat wel en niet heeft gewerkt in het bijna afgelopen jaar. Een ding is zeker, marketing evolueert en innoveert voortdurend en dat wordt volgend jaar niet anders. Dit is een overzicht van vier belangrijke ontwikkelingen in digitale marketing in 2020.


1. Focus op customer experience is niet langer een optie maar een eis

Niets gaat vanzelf, vooral marketingcampagnes niet. Consumenten zijn nog nooit eerder zo met elkaar verbonden geweest en hun verwachtingen op het gebied van customer experience zijn hoger dan ooit. Als je klanten via de verkeerde kanalen benadert, verlies je hoe dan ook in 2020. De steeds ongeduldiger wordende klanten die onmiddellijk reactie eisen, maken het voor merken noodzakelijk om op zoek te gaan naar andere manieren om de optimale klantbeleving te bieden. Chatbots bieden hier een uitkomst. Artificial intelligence (AI) kan namelijk sneller en meer vragen beantwoorden dan mensen. Bovendien is een chatbot ook altijd bereikbaar voor de consument.

2. Influencer marketing wordt opnieuw uitgevonden

Met de komst van Instagram-testen die likes verbergen, is de toekomst onzeker van influencers zoals we die vandaag de dag kennen. In 2020 beslissen merken of influencers de investeringen waard zijn. De focus verandert hierbij van macro-influencers naar micro-influencers. Micro-influencers hebben niet noodzakelijk heel veel volgers, maar zijn wel enorm inspirerend voor en invloedrijk op hun volgers. Merken heroverwegen hun marketingstrategieën voor social media en passen zich aan deze verschuiving aan.

3. Vertrouwen staat voorop door de komst van nieuwe privacyregels

Consumenten maken zich vandaag de dag steeds meer zorgen over hun privacy, bijvoorbeeld bij spraakapparatuur. Grote spelers kwamen afgelopen jaar onder vuur te liggen door hun spraakassistenten. In 2020 moeten marketeers dan ook voorbereid zijn op meer privacy- en veiligheidsvoorschriften. Vertrouwen opbouwen bij je klant is de sleutel tot succes. Slimme marketeers zien de privacywetten als een kans om de macht weer in handen van de consumenten te leggen – een voordeel voor alle partijen.

4. Traditionele meldingen op mobiele devices worden omgezet in gepersonaliseerde verkoopkansen

In het tijdperk van Amazon en Instagram zijn consumenten dagelijks bezig met het samenvoegen van online en offline gedrag. In 2020 moeten onlinemarketeers – ongeacht het kanaal – interessant en consistent blijven, een persoonlijke band met hun publiek opbouwen en alle relevante gegevens vastleggen om ze te gebruiken voor het volgende zinvolle touchpoint. Alleen zo kunnen ze de ultieme gepersonaliseerde verkoopkans creëren.

Will Dongleur is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie