Naar inhoud

Oog voor de verbetering van de digitale ervaring in het mkb

Het zijn rare tijden. Bedrijven uit alle sectoren waren bezig hun doelen en ambities voor 2020 scherp te stellen en zich voor te bereiden op de mogelijke uitdagingen die eraan komen. En plots staan op dit moment veel ondernemingen – groot én klein – voor een grote uitdaging. Overal worden de zeilen bijgezet om organisaties zo goed mogelijk draaiende te houden en daar waar mogelijk wordt ook gekeken naar de toekomst.

Zo is het zaak voor traditionele retailers om bij te blijven met digital first bedrijven als Amazon, de e-commercereus die sinds begin dit jaar ook actief is op de Nederlandse markt. Tegelijkertijd veranderen de klanteisen, ontwikkelen de verwachtingen van medewerkers zich en is er altijd het gevaar van cybercriminaliteit. Om succesvol te zijn in een tijd waarin alles om technologie draait, moeten bedrijven steeds flexibeler zijn om zichzelf elke keer opnieuw uit te vinden.

Maar flexibel zijn alleen is niet genoeg. Het is noodzakelijk om over de juiste technologieën te beschikken – niet alleen om de digitale ervaring van zowel medewerkers als klanten te verbeteren, maar ook om gegevens veilig te bewaren. Ondernemingen dienen de verschillende prioriteiten goed te onderzoeken. Dit zijn drie nuttige overwegingen voor ondernemers actief in het midden- en kleinbedrijf.

1. Ga terug naar de basis

Voor mkb’ers draait alles om het zo goed mogelijk bedienen van de klanten. Je WiFi-netwerk kan daarvan een groot onderdeel zijn – het is namelijk meer dan de toegang tot de e-mail. De afgelopen tien jaren hebben ons geleerd dat klanten niet langer afgaan op prijs of kwaliteit alleen. In plaats daarvan kiezen ze voor producten of diensten van bedrijven op basis van de ervaring die ze krijgen. Ga mee in de veranderende wensen van je klanten en verzeker je van hun loyaliteit.

Door gebruik te maken van het juiste netwerk kun je de klantervaring verbeteren door een consistente en gepersonaliseerde ervaring te bieden die volledig is afgestemd op de smaak en wensen van het individu. Een voorbeeld: als je in de retail een veilig en schaalbaar netwerk hebt geïnstalleerd, kun je de in-store ervaring digitaliseren en zo zorgen voor een betere klantervaring en terugkerende klanten.

Begin door terug te gaan naar de basis. Onderzoek je netwerkeisen en implementeer daarna een oplossing waar je op kunt bouwen. De beste netwerkoplossing voor kleine bedrijven is eenvoudig te installeren en betrouwbaar genoeg om ook zonder IT-team mee te kunnen werken. Wel moet het meer zijn dan het gemiddelde WiFi-netwerk thuis, want een zakelijke omgeving stelt heel andere eisen aan zowel de security als het gebruiksgemak. Een netwerk dat consistent is, ongeacht de hoeveelheid apparaten die er gebruik van maken, is essentieel in de digitale transformatie.

Bezuinig niet op security

De ‘Cybersecuritymonitor 2019’ van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laat zien dat in 2017 bijna 20 procent van de kleine bedrijven in Nederland door een cyberaanval is getroffen. Deze ondernemers zien zichzelf meestal niet als een gewilde prooi, maar het zou best eens kunnen dat ze bewust door cybercriminelen worden uitgekozen omdat de security in hun netwerken te wensen overlaat.

Als je een klein bedrijf hebt, dien je de cybersecuritylat dan hoger te leggen. Hiervoor heb je een gebruiksvriendelijk enterprise-grade netwerk nodig om de meest gangbare aanvallen te kunnen weerstaan. Hierop bezuinigen met een thuisnetwerk is echt geen optie. Een enterprise-grade netwerk biedt extra security doordat dit het netwerk segmenteert en gebruikmaakt van geavanceerde technologie die de op het netwerk aangesloten apparaten en gedragingen beter begrijpt.

Hiermee beperk je niet alleen het aantal ingangen voor hackers, maar de algehele prestaties voor de gebruikers verbeteren ook. Zo kan een deel van het netwerk bijvoorbeeld toegewezen worden aan administratief werk, terwijl een ander deel bestemd is voor bezoekerstoegang. Zo staat netwerkverkeer door bezoekers los van netwerkverkeer dat kritisch zijn is de organisatie of betalingen.

3. Verbonden medewerkers zijn productieve medewerkers

Een goed beveiligd netwerk beschermt niet alleen je onderneming, het zorgt er ook voor dat medewerkers, gasten en klanten verbonden en productief blijven. En dat is heel belangrijk. De werknemers van nu willen niet alleen opslag of een promotie, want ze willen gelukkig zijn in hun werk en zich productief voelen, het gevoel hebben dat hun werk waardevol is en dat ze een bijdrage leveren aan het succes van een bedrijf. Ze willen apparaten die meteen verbonden zijn en die probleemloos presteren – of ze nu telefoneren, de voorraad opnemen of een salarisrun draaien.

Met de groeiende ontwikkelingen van flexibel werken en de projecteconomie verwachten werknemers ook dat ze snel en veilig het internet op kunnen, ongeacht waar ze zijn. Willen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf in 2020 succesvol zijn, dan moeten hun werknemers de mogelijkheid krijgen plaats- en tijdonafhankelijk te werken.

Het is duidelijk dat het nieuwe decennium zowel kansen als uitdagingen biedt. Maar tegemoetkomen aan de verwachtingen van klanten en medewerkers en tegelijk je bedrijf veilig houden, zijn zaken die elkaar niet hoeven te bijten. Een eenvoudige, veilige en betrouwbare WiFi-verbinding is al een goed begin.

Dobias van Ingen is chief technology officer EMEA bij IT-dienstverlener Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie