Naar inhoud

Ook de retailsector in Nederland adopteert nu Singles Day

Al het lekkers komt van ver, zo luidt een Nederlands gezegde. En dit credo lijkt steeds meer te kloppen. Niet alleen worden steeds meer cross-border aankopen gedaan, ook worden steeds meer feestdagen uit het buitenland geadopteerd. Na Valentijnsdag, Black Friday en Cyber Monday, wordt er dit jaar met name door verschillende online retailers een nieuw begrip aan het rijtje toegevoegd, Vandaag, 11 november, is het ook in Nederland Singles Day. Met de adoptie van deze uit China overgewaaide feestdag krijgen consumenten er weer een nieuwe kans bij om met een bijzondere reden te shoppen.

Maar waarom is het noodzaak dat Nederlandse e-retailers deze dagen adopteren en wat is het verband met cross-border shopping? Internationaal vertrouwensmerk Trusted Shops zet de feiten op een rijtje.

Traditioneel of commercieel

Retail vaart wel bij alle feestdagen. Of het nu gaat om luxe boodschappen tijdens Pasen, cadeaus voor Sinterklaas of bloemen op Valentijnsdag, feestvierders geven geld uit. Online retailers spelen hier slim op in, zowel in binnen- als buitenland. Door de stijgende populariteit van cross-border shopping concurreren online retailers in een globale markt. Hierdoor worden nationale feestdagen internationaal geïntroduceerd. Deze historieloze introducties hebben ervoor gezorgd dat veel feestdagen een commerciële bijsmaak gekregen hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Valentijnsdag. Uit een poll van de omroeporganisatie AVROTROS uit 2016 blijkt dat bijna driekwart van de respondenten Valentijnsdag onzin vindt. Toch is het feest na haar introductie door Nederlandse retailers uitbundig omarmd.

Inkopen voor Sinterklaas én Kerstmis

Hetzelfde geldt voor de kerstman. Van oudsher is Kerstmis een christelijk feest, maar de Amerikaanse kerstman wordt steeds populairder in Nederland en concurreert stevig met onze Sinterklaas. Voor beide feesten worden in elk geval veel inkopen gedaan. Uit een onderzoek van GfK blijkt dat afgelopen jaar 64 procent van de Nederlanders inkopen heeft gedaan voor Sinterklaas of Kerstmis, een stijging ten opzichte van de twee jaren daarvoor. Sinterklaas is nog een klein beetje populairder onder de Nederlandse consument, maar de populariteit van een kerst met cadeaus groeit ieder jaar.

Black Friday en Cyber Monday

De Amerikaanse feestdagen Black Friday en Cyber Monday worden dit jaar voor de derde keer in Nederland gevierd. Black Friday, de dag na Thanksgiving in Amerika, markeert de dag waarop de Amerikanen de eerste kerstinkopen doen. De naam ‘Black Friday’ bestaat ook in Amerika pas sinds 1965 en verwees toen naar de verkeersdrukte op de dag na Thanksgiving. Pas sinds 1981 heeft de benaming een commerciële connotatie gekregen. Black Friday zou staan voor de eerste dag in het jaar waarop winkeliers ‘in het zwart’ staan – dus winst maken. Zowel online als fysieke winkels spelen hier al jaren op in door extreme kortingen te geven op producten. Deze shoppingtrend is opgepikt door consumenten en e-retailers in Nederland, bijna tegelijkertijd met Cyber Monday. Cyber Monday is nog jonger van aard en werd geïntroduceerd door Shop.org in een persbericht in 2005. Deze dag is puur voor commerciële doeleinden in het leven geroepen op de maandag na Thanksgiving en draait volledig om de kortingen die gegeven worden door uitsluitend online retailers.

Singles Day

En dan is er nu Singles Day, dat door webshop bol.com recentelijk is geïntroduceerd in Nederland. Deze Chinese tegenpool van Valentijnsdag is door studenten in 1993 bedacht en werd van origine alleen door vrijgezelle mannen gevierd door uit te gaan met vrijgezelle vrienden. Inmiddels is Singles Day voor iedereen en wordt het ook gevierd met cadeaus en uitstapjes zoals blind-date-diners. In 2009 doopte Chinese e-retailer Alibaba Singles Day om tot een online kortingsfestijn, waarbij speciale vrijgezelvriendelijke cadeaus te koop waren. Vanaf dat moment werd Singles Day een online kortingsdag, waar grote online retailers van over de hele wereld inmiddels op inspelen. Of de Nederlandse consument gecharmeerd is van Singles Day is nog even afwachten. Een cadeau voor Valentijnsdag voor een ander kopen is wellicht iets laagdrempeliger dan in het kader van Singles Day een cadeau voor onszelf. De tijd zal het leren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie