Naar inhoud

Ook de zakelijke markt ontdekt de mogelijkheden van Airbnb

De consument die in het digitale tijdperk altijd verbonden is, heeft voor een flinke opleving in de deeleconomie gezorgd. Op uiteenlopende platformen – met Airbnb en Uber als bekendste voorbeelden – delen mensen roerende en onroerende zaken, want gebruik is tegenwoordig belangrijker dan bezit. Met name het gebruik van Airbnb is in de afgelopen jaren sterk toegenomen, ook in de zakelijke markt. Het aantal zakenreizigers dat in particuliere accommodaties verblijft, laat in het tweede kwartaal van 2017 een groei zien van 33 procent vergeleken met vorig jaar. Werknemers van meer dan 250.000 bedrijven in meer dan 230 landen en regio’s gebruiken het peer-to-peer-platform voor hun werk. Daar spelen andere partijen handig op in.

Keuzemogelijkheden en flexibiliteit

Zakelijke reizigers kunnen nu bijvoorbeeld ook via boekingssite Concur overnachtingen online zoeken en boeken bij Airbnb. Dat heeft het onderdeel van IT-dienstverlener SAP bekendgemaakt. Door de uitbreiding van het partnerschap speelt de marktleider op het gebied van reis- en declaratiemanagement in op de toenemende vraag vanuit de zakelijke markt naar meer keuzemogelijkheden en meer flexibiliteit. De onderneming is momenteel de enige online boekingssite voor zakelijke reizen binnen het Airbnb-aanbod. Vanaf augustus 2017 kunnen bedrijven hier gebruik van maken.

Alternatieve accommodaties

Zakenreizigers kunnen direct via de online boekingssite naar Airbnb-aanbod zoeken. De nauwe integratie geeft bedrijven meer flexibiliteit om alternatieve accommodaties te bieden binnen bestaande reisbeheerprogramma’s en beleidskaders. Dit alles met behoud van het gebruiksgemak waaraan de klanten gewend zijn, dus inclusief routebeschrijvingen en elektronische ontvangstbevestigingen. Die worden automatisch doorgestuurd om kostenrapporten te vereenvoudigen.

Controle en transparantie

“Onze klanten willen hun werknemers de mogelijkheid bieden om te profiteren van Airbnb-accommodaties, maar binnen het kader van hun bestaande reisprogramma’s”, aldus Tim MacDonald, chief product officer bij Concur. “Vandaar onze samenwerking met Airbnb. Door de integratie van Concur Travel in het Airbnb-aanbod, bieden we de controle en transparantie die onze klanten wensen. Bovendien dragen we eraan bij dat reismanagers kunnen voldoen aan de zorgplicht die van hen wordt verwacht.”

Grenzen zakelijk en privé vervagen

“De grenzen tussen zakelijk en privé vervagen nu we steeds vaker zakenreizen combineren met een weekendje weg”, zegt David Holyoke, hoofd business travel bij Airbnb. “Mensen trekken er ook tijdens een zakenreis graag op uit om de cultuur van een stad op te snuiven. Maar reismanagers willen zicht houden op de uitgaven en verblijfplaatsen van werknemers om te kunnen voldoen aan het bedrijfsbeleid en zorgplichtprogramma’s. We zijn dan ook verheugd dat we die mogelijkheid nu kunnen bieden én uitbreiden dankzij dit partnerschap.“

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie