Naar inhoud

Ook geestelijke ondersteuning steeds meer online

Het internet claimt in Nederland een steeds grotere plaats op het terrein van de hulpverlening. Maakten in 2007 55.000 mensen gebruik van online hulp, in 2012 was dat al vervijfvoudigd naar 225.000 personen. Als deze trend zich voortzet, ontvangen in 2020 anderhalf miljoen Nederlanders online ondersteuning. De vrijwilligersorganisatie Humanitas heeft daarom de digitale diensten verder uitgebreid.

Het aantal chatgesprekken van de vereniging is van 2.109 in 2008 gestegen naar 7.100 in 2013. Teneinde aan deze stijgende behoefte aan anonieme ondersteuning via de digitale kanalen tegemoet te komen, zijn sinds deze maand de websites van de organisatie dagelijks bereikbaar.

Mensen die behoefte hebben hun verhaal anoniem en vertrouwelijk te delen, kunnen terecht op “Het Luisterend Oog”. Met deskundige vrijwilligers kan iedereen daar chatten over thema's als eenzaamheid, identiteit, onzekerheid en relaties. Van de mensen die gebruik maken van deze dienst, geeft 80 procent aan het contact als werkelijk zinvol te beschouwen.

Voor rouwverwerking in de breedste zin van het woord heeft de hulpverleningsorganisatie samen met uitvaartorganisatie Yarden een toegankelijke chatfunctie gecreëerd op de webpagina “Praten over Verlies”. Ongeacht leeftijd of achtergrond kan eenieder daar terecht bij een getrainde en ervaringsdeskundige vrijwilliger.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie