Naar inhoud

Ook het bosje bloemen wordt steeds vaker online aangeschaft

De bloemenverkoop in Nederland blijft in de komende twee jaar stabiel. Het aandeel online verkopen groeit naar verwachting echter wel. Consumenten in Nederland zijn namelijk van plan dit jaar vaker hun bloemen online te kopen. In dit segment wordt in 2020 dan ook een groei van 7 procent verwacht. Ook voor 2021 is de prognose dat de groei dan 7 procent bedraagt. Hoewel de online omzet nog relatief klein is, is deze sterker gestegen dan de totale omzet.

Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Q&A in opdracht van ABN AMRO, bloemengroothandel Chrysal en bloemenwebshop E-Flora. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in de ‘Update Sierteelt’.

Bloemen zeker onder jongeren populair als cadeau

Het aandeel online in de bloemenverkoop is gegroeid van 4,3 procent in 2016 naar 5 procent in 2019. De online verkoop van bloemen is een cadeaumarkt en bloemen blijven als gift populair. Dat geldt vooral voor de jongere generatie die steeds vaker bloemen online bestelt. Zo vindt 80 procent van de consumenten tussen 18 en 29 jaar het leuk om bloemen cadeau te geven. Een kwart van de groep die vorig jaar bloemen kocht, heeft dit online via een desktop of laptop gedaan en 26 procent met behulp van een smartphone. Niet alleen wordt een boeket bloemen cadeau gegeven, maar ook bloemenabonnementen winnen aan populariteit.

Omzet bloemen- en plantenwinkels stagneert

Tegenover de groei van online bestedingen aan bloemen stagneert de omzet van bloemen- en plantenwinkels. Hoewel de prijzen zijn gestegen, is de omzet in de afgelopen twee jaar nauwelijks gegroeid. Tegelijkertijd is het aantal winkels dat alleen bloemen en planten verkoopt, gedaald. De totale uitgaven aan bloemen en planten bedragen naar schatting 1,6 miljard euro. Een deel hiervan komt niet terecht bij bloemenwinkels, omdat consumenten ook bloemen kopen op andere verkooppunten, zoals benzinestations of in supermarkten. Nederlanders geven in een supermarkt gemiddeld minder uit per aankoop – 9,30 euro – dan bij een bloemist – 14,20 euro. Bloemenwinkels zijn het belangrijkste afzetkanaal voor de verkoop van bloemen. Circa drie kwart van de consumenten die vorig jaar bloemen heeft gekocht, deed in ieder geval één van de aankopen bij een bloemist.

Het online kanaal wordt niet groter dan de fysieke winkel

“Gemak, service, het ruime assortiment en de mogelijkheid om prijzen te vergelijken, dat zijn de belangrijkste redenen om bloemen vaker online te bestellen”, stelt Nadia Menkveld, sectoreconoom agrarisch bij ABN AMRO. “Toch is de rol van de fysieke winkels niet uitgespeeld. Veel consumenten zijn van mening dat de kwaliteit van bloemen en planten hoger is in een bloemenwinkel en dat zij hiervan in een fysieke winkel een beter beeld krijgen dan online. Ook nemen bloemen relatief veel ruimte in beslag en daarom is verzenden relatief duur. Deze optelsom zorgt ervoor dat de fysieke winkel voorlopig nog dominant blijft in de bloemenverkoop. Tegelijkertijd zet de groei van de online bloemenverkoop door en is het bloemetje als cadeau onverminderd populair.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie