Naar inhoud

Ook in business-to-business wordt online bestellen gangbaar

E-commerce is niet langer het exclusieve territorium van business-to-consumer. Ook in business-to-business wordt de weg naar webshop steeds beter gevonden. Zo heeft bijna 40 procent van zakelijk Nederland in het afgelopen jaar een online bestelling geplaatst voor het bedrijf. Zakelijke bestellers plaatsen online met name orders voor kantoorartikelen. Maar ook productcategorieën die je niet zo snel online verwacht, zoals machines of tractoren, worden al voor een kwart uitsluitend online besteld.

Dit kun je opmaken uit de eerste ‘B2B E-commerce Markt Monitor’. Dit rapport is gebaseerd op een grootschalig onderzoek onder 5.421 Nederlandse werknemers naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in de B2B-e-commerce, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en logistiek dienstverlener PostNL.

Meer webshops richten zich op B2B

“Consumenten zijn al jarenlang gewend om online aankopen te doen. Deze trend slaat nu ook over op zakelijke inkopers”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Omdat webwinkels zich ook op B2B-gebied professionaliseren, kunnen zakelijke inkopers veel tijd en geld winnen door hun aankopen gemakkelijk online te doen. De bedragen die met zakelijke aankopen gemoeid zijn, vragen om betrouwbare webshops en we zien dat zakelijke webshops op dat gebied echt aan een inhaalrace begonnen zijn. Ze worden sneller, slimmer en gebruiksvriendelijker. Daarnaast zien we dat veel webwinkels die oorspronkelijk alleen aan consumenten verkochten nu ook aan zakelijke kopers verkopen en andersom.”

Profiel zakelijke besteller is divers

Er zijn grote verschillen in de mate waarin online besteld wordt binnen branches. In de zakelijke dienstverlening wordt het meest online besteld: 50 procent van de bestellers in deze sector geeft aan bestellingen online te hebben geplaatst. Bestellers bij groothandels doen veruit de meeste online bestellingen: gemiddeld 275 per jaar. Dat zijn meer dan drie keer zoveel bestellingen in vergelijking met andere types bedrijven. Bij producenten wordt met gemiddeld 83.568 euro per jaar het meest uitgegeven. Dit is ruim anderhalf keer meer dan een gemiddelde besteller bij een groothandel uitgeeft, na de bestellers bij producenten de medewerkers die het meest online uitgeven per jaar. Met name managers (68%) en inkopers (65%) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functionarissen (22%) al online bestellingen doen.

Steeds meer grote en specialistische producten

Kantoorartikelen worden het meest online besteld. 39procent van de zakelijke online bestellers geeft aan kantoorartikelen te online bestellen. Dit wordt gevolgd door computers en randapparatuur (34%). Maar uit het onderzoek blijkt ook dat grote, specialistische producten als machines, werktuigen, tractoren en vervoersmiddelen al voor een kwart online worden besteld.

Zakelijke inkoper selecteert met name op prijs

Zo’n 70 procent van de zakelijke bestellers geeft aan het aanbod van webwinkels te vergelijken op prijs. Daarnaast selecteert 59 procent van de zakelijke bestellers webwinkels op aspecten als de leversnelheid, de keuze van vervoerder of het leveren op een specifiek moment.

Groeiende kansen voor e-commerce in B2B

Tijdsbesparing is voor 40 procent van de bestellers de belangrijkste reden om online te bestellen. Er zijn echter ook drempels. Een op de drie bestellers wil de producten zien en voelen. Hier liggen kansen voor webwinkels. Juiste productinformatie in beeld en tekst kan de online verkoop nog enorm stimuleren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie