Naar inhoud

Ook in de B2B-sector is aandacht voor retourbeleid waardevol

De druk op de verdienmodellen van webshopeigenaren neemt toe nu de consument vaker producten retourneert en een gratis afhandeling verwacht. Retailers staan hierin niet alleen, want het retourbeleid is voor veel handelsondernemingen en productiebedrijven eveneens een hoofdpijndossier aangezien de serviceverwachtingen ook in de zakelijke markt stijgen. Daarbij kwalificeren ondernemers teruggestuurde producten in de business-to-business-sector nog te vaak als incident.

Dit weerhoudt ondernemingen ervan om een goed georganiseerd retourbeleid op te zetten. Opvallend natuurlijk, op jaarbasis blijkt immers veelal dat er structureel dusdanig veel retourgoederen binnenkomen dat aandacht voor de inrichting van een strak retourbeleid wel degelijk de moeite waard is. Dit is een handreiking hoe organisaties in drie stappen naar een betere retourverwerking toe kunnen werken.

1. Help de klant de retourpakketten aan te melden

Het aanmelden van teruggestuurde producten kan op verschillende manieren, zoals in de business-to-consumer-sector al gebruikelijk is. Vaak gebeurt dit via een formulier en een handleiding die bij het product zijn gevoegd. Het is nog eenvoudiger als de klant het retourproduct online kan registreren. Hierdoor kan de administratieve afdeling controleren wat onder meer de betaalvoorwaarden zijn geweest en wat de vervolgstappen moeten zijn, nog voordat het pakket in het magazijn is beland. Wanneer de retourzending arriveert, heeft deze voor de magazijnmedewerker geen verrassingen meer omdat het pakket al in het systeem vastgelegd is en eenvoudig kan worden opgezocht.

2. Maak het magazijn retourvriendelijk

Hoe onwaarschijnlijk dit ook klinkt, nog niet ieder bedrijf heeft een ontvangstplek waar de retourpakketten binnenkomen. Zo kan het zijn dat de pakketten terechtkomen bij magazijnmedewerkers die geen benul hebben wat er vervolgens mee moet gebeuren. Zorg er als bedrijf dus voor dat de retourneringen op één plek binnenkomen bij medewerkers die op de hoogte zijn van de retourstroom en hier direct op kunnen anticiperen en handelen.

3. Automatiseer het hele proces

Wanneer je als ondernemer het retourproces helemaal efficiënt wil inrichten, is het aan te raden om de fysieke goederenstroom en het logistieke proces uiteindelijk te automatiseren. Software voor een warehouse management system (WMS) zorgt ervoor dat alle processen – van verwerking van retourneringen tot orderpicking – soepel verlopen en op elkaar aansluiten. Zo hoeft een magazijnmedewerker het label van een retourzending alleen maar te scannen om direct te weten wat de vervolgstappen zijn.

Via een efficiënt retourbeleid weten magazijnmedewerkers binnen een oogwenk wat er met de teruggestuurde pakketten moet gebeuren. Zo voorkom je als bedrijf dat goederen op een pallet in de hoek van het magazijn belanden of zelfs willekeurig worden teruggeplaatst in de stellingen. Dit leidt op den duur namelijk tot extra kosten en ontevreden klanten – iets wat je te allen tijde moet voorkomen.

Bram Streefkerk is principal product marketing bij softwarebedrijf Exact.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie