Naar inhoud

Ook in de zomer inzet nodig voor werving en behoud personeel

“Juist in de zomer moeten bedrijven personeel werven. Veel Nederlandse ondernemingen stoppen precies dan met werven, terwijl het aanbod aan kandidaten min of meer gelijk blijft. De mythe dat het zakelijk leven in juli en augustus stil komt te liggen, is hardnekkig maar onjuist. De tendens is dat organisaties in deze maanden niet werven, omdat de vooronderstelling leeft dan toch niets gebeurt. Ons advies is echter dat als je wil werven dat vooral nu te doen.”

Dat stelt Joost Fortuin, managing director van PageGroup. Deze recruitmentorganisatie heeft vastgesteld dat de vakantiespreiding in Nederland vergeleken met omringende landen groter is. Waar in landen als België vrijwel niets gebeurt in de zomermaanden omdat iedereen op vakantie is, blijft in Nederland het aantal plaatsingen in de zomermaanden ongeveer gelijk. “Sommige zaken duren weliswaar wat langer omdat mensen moeilijker te bereiken zijn, maar het aantal beschikbare kandidaten blijft min of meer gelijk”, aldus Fortuin. “Dat geldt zeker voor de jongere kandidaten, die helemaal niet in juli en augustus op vakantie gaan. Wij zien juist vanuit de werkgeverskant de procedures stagneren. Onterecht, want alleen rond Kerstmis en de jaarwisseling komt alles echt tot stilstand in Nederland.”

Accelereren om te concurreren

Deze vermeende zomerstop creëert kansen voor bedrijven die juist nu gaan werven. Zij kunnen immers het verschil maken op een krappe arbeidsmarkt, omdat er even wat minder concurrentie van andere bedrijven is. Het talent ligt bij wijze van spreken voor het oprapen. “Als je toch moet gaan werven, doe het nu”, duidt Fortuin. “Stel het niet uit tot september, want dan is iedereen terug van vakantie en ontstaat er weer een extra grote druk op de arbeidsmarkt. Bedrijven die nu accelereren, nemen een voorsprong op bedrijven die pas na de zomer weer tot leven komen om actief talent te gaan zoeken.”

In de evaluatiestand op het strand

“De zomermaanden zijn niet alleen een uitgelezen tijd om nieuw personeel te werven, ze bieden ook kansen om het huidige personeel te behouden”, licht Fortuin toe. “Als je werknemers in de evaluatiestand op het strand gaan, is het verstandig om ervoor te zorgen dat je ze van positieve input voorziet. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om de kerstgratificatie in tweeën te splitsen, zodat je je medewerkers wat extra’s mee kan geven voor de zomervakantie. Om dezelfde reden is het juist nu de uitgelezen tijd om met je mensen in gesprek te gaan. Praat met ze over hun opleidingsbehoeften en leg het opleidingstraject vast voor na de vakantie. Daarmee maak je hun toekomst binnen het bedrijf concreter en geef je hen iets om naar uit te kijken. Of leg in het gesprek nog even de nadruk op zaken die goed geregeld zijn in de arbeidsvoorwaarden, zoals de flexibiliteit of de ontwikkelingsmogelijkheden. Hiermee laat je zien wat ze aan jou als bedrijf hebben en welke voordelen daarbij komen kijken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie