Naar inhoud

Ook jij hebt elke maand unieke en relevante content

Regelmatig spreek ik vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven die zeggen dat ze niet elke maand iets nieuws te melden hebben aan hun doelgroep. Elke maand de media opzoeken met free publicity heeft volgens hen dan ook geen zin. Natuurlijk probeer ik op mijn beurt hen te overtuigen van het feit dat dit anders is. Iedere organisatie heeft een doelgroep en iedere doelgroep volgt, leest of ziet bepaalde media. En ieder medium plaatst wel eens goede content zonder dat daar voor wordt betaald.

Trends en mogelijkheden

Laat ik een voorbeeld geven. Ik word ingehuurd door een bedrijf dat software ontwikkeld. Software voor een hele specifieke doelgroep. Het uitsturen van persberichten heeft weinig zin zou je zeggen? Toch wel denk ik. Deze doelgroep blijkt, na wat onderzoek, graag bladen te lezen over facility management. Nee, niet iedere lezer is de directe doelgroep. Maar wanneer we schrijven over de laatste trends en mogelijkheden met die software blijkt ook de indirecte doelgroep, tevens lezer van hetzelfde blad, de directe doelgroep te wijzen op de mogelijkheden. Dus bereikt mijn opdrachtgever haar doel.

Niet-commerciële content

De content, non-commercieel neergezet als een marktontwikkeling, die opgepikt is door de media, verspreiden we vervolgens verder. Dit doen we bijvoorbeeld door deze plaatsingen te verwerken in LinkedIn-groepen die wel worden gevolgd door de primaire doelgroep. Met teksten als 'Bedrijf XYZ in het nieuws' of 'De laatste ontwikkelingen over software in de media'.

Cijfers, cijfers, cijfers

Eerder schreef ik over de mogelijkheden die data bieden om free publicity te genereren. Wat zeggen jouw verkoopcijfers? Zijn er bepaalde trends te herkennen? Bijvoorbeeld of een bepaalde doelgroep iets meer koopt dan een andere of wordt er meer verkocht van een bepaald product of dienst. Dat soort dingen. Heb je een goed CRM-systeem? Maak daar dan gebruik van. Media smullen van nieuws over zaken als dat er in een bepaalde provincie of een ander postcodegebied meer gebruik wordt gemaakt van het een of het ander. Heb je geen goed klantrelatiemanagement? Ga daar dan mee aan de slag. Want het begrip data wordt, of liever gezegd is, super belangrijk.

Reageren op alles

Natuurlijk is jouw merk, bedrijf of organisatie een begrip in de markt. Toch? Je kunt persberichten versturen maar hoe fijn zou het zijn als journalisten binnen jouw vakgebied jou bellen met vragen. Of nog mooier, voor een interview. Die rol moet je opbouwen. Hoe? Door bekend te worden als bron van informatie. Dus elke maand content aanleveren. Als er ook maar iets speelt in jouw wereld, ga je naar buiten met een bericht. Uiteindelijk zullen de rollen omgedraaid worden en gaan ze jou benaderen.

De auteur is eigenaar van communicatiebureau PR-abonnement.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie